بيمارستان هفده شهريور آمل
۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر
br ENGLISH
كاهش وزن


چگونه وزن خود را كاهش دهيم

 

گرد آورنده:

واحد آموزش

 

 

بيمارستان 17 شهريور


چاقي چيست؟

شما وقتي چاق هستيد كه اضافه وزن زياد داشته و اندكس توده بدني يا BMI شما عدد 30 و بالاتر از آن باشد اين اندكس توده بدني معياري از وزن شما نسبت به قدتان  مي­باشد.

اندازه دور كمر شما نيز مهم است و در واقع نشان دهنده ميزان چربي شكمي  مي­باشد.

هر چقدر كه اندكس توده بدني و اندازه دور كمر شما عدد بزرگتري باشد، خطرات بيشتري سلامتي شما را تهديد مي­كند.

يك دور كمر بزرگتر از 102 سانتي متر در مردان و 88 سانتي متر در زنان، نشانه­اي از افزايش بارز خطرات تهديد كننده سلامتي مي­باشد.

خطرات ناشي از چاقي چيست؟

همان طور كه سن افراد افزايش مي­يابد خطرات ناشي از چاقي نيز افزايش مي­يابد. در واقع چاقي يك مشكل جدي است كه سلامتي شما را تهديد كرده و باعث بيماري­هاي مهمي مي­شود از قبيل:

·        افزايش فشار خون

·              ديابت

·              مشكلات تنفسي

·              بيماري­هاي كيسه صفرا

·              نقرس

·              بعضي انواع سرطان­ها

·              سكته مغزي

·              بيماري­­هاي قلبي

·              افزايش چربي خون كه اغلب هم به صورت افزايش كلسترول مي­باشد.

·         آرتروزها (خشكي و درد مفاصل به خصوص زانوها)

·              چاقي باعث مي­شود كه پزشك شما نتواند يك معاينه فيزيكي خوب براي شما انجام دهد و يا با مشكلات زيادي هنگام انجام تصويربرداري از بدنتان مثل سي تي اسكن و يا حتي در هنگام نياز به جراحي مواجه شويد.

چرا چاق مي­شويم؟

در بيشتر موارد علت چاقي خوردن و نوشيدن بيش از حد، كم تحركي و يا تركيبي از اين دو مي­باشد. در تعدادي از موارد بعضي بيماري­ها و داروهاي خاصي باعث افزايش وزن مي­شوند. گاهي نيز تعدادي افراد از نظر ژنتيكي مستعد به چاقي هستند كه در اين موارد نيز علت چاقي دريافت كالري از طريق خوردن و آشاميدن بيش از ميزان. سوزاندن آن از طريق فعاليت­هاي روزانه و ورزش مي­باشد.

كالري و ورزش

كالري يعني اين كه هر غذا چه مقدار انرژي در خود ذخيره دارد كالري بيشتر مساوي است با انرژي بيشتر. هر چقدر انرژي بيشتري مصرف شود احتمال چاق شدن نيز افزايش مي­يابد.

بعضي غذاها در مقايسه با يكديگر و در مقادير مشابه ميزان كالري بيشتري دارند مثلاً يك گرم چربي در مقايسه با يك گرم شكر كالري بيشتري دارد و بنابراين در هنگام مصرف در مقادير مشابه بيشتر باعث چاقي مي­شود.

خوردن و آشاميدن به بدن شما كالري و يا انرژي وارد مي­كنند، ورزش و فعاليت­هاي روزانه كالري ها را مي­سوزاند. بنابراين افزايش و كاهش وزن به راحتي با يك معادله به دست مي­آيد.

اگر شما كالري بيشتري از طريق خوردن و آشاميدن وارد بدنتان كنيد و در مقابل كالري كمتري را با استفاده از فعاليت­هاي روزانه زندگي و ورزش بسوزانيد، دچار اضافه وزن خواهيد شد و بر عكس اگر كالري بيشتري را با استفاده از فعاليت­هاي روزانه و ورزش بسوزانيد، وزن شما رو به كاهش خواهد رفت.

 پس به ياد داشته باشيم كه بهترين روش براي كاهش وزن كمتر خوردن و بيشتر ورزش كردن است و براي دستيابي به اين شرايط نياز به نيروي اراده نيز مي­باشد. همه ما دوست داريم غذا بخوريم و چاق نشويم شايد انواع مختلف رژيم­هاي غذايي و حتي داروهايي براي كاهش وزن، از طريق مختلف به شما پيشنهاد شود ولي بايد بدانيم كه راز كاهش وزن در كمتر خوردن و بيشتر ورزش كردن است و هيچ ابزار جادويي براي رسيدن به اين امر مهم وجود ندارد.

قدم­هاي اوليه براي كاهش وزن:

1- به ياد داشته باشيد كه هر چيزي كه شما در دهانتان مي­گذاريد، ممكن است وزن شما را افزايش دهد (چه خوردني و چه آشاميدني)

2- از نوشيدني­هاي شيرين شده اجتناب كنيد. آب و نوشيدني­هاي رژيمي كه تحت نظر پزشك به شما پيشنهاد مي­شود انتخاب­هاي شما مي­باشد.

3- اندازه هر لقمه خود را تغيير دهيد و حتي براي چند ثانيه نيز به وضعيت قبلي خود بر نگرديد.

4- ورزش يك بخش مهمي از برنامه كاهش وزن شما مي­باشد.

 5- بهتر است حجم­هاي كوچك از غذاي خود را در وعده­هاي بيشتر مصرف كنيد به جاي اينكه در يك وعده حجم زيادي از غذاي خود را مصرف كنيد.

6- از مواد غذايي داراي كالري زياد مانند غذاهاي آماده، تنقلات مثل چيپس و...، سيب زميني سرخ شده، بستني و ... اجتناب كنيد.

7-- بهتر است تغييرات كوچكي در ميزان وعده غذايي و رژيم شما ايجاد شود تا كاهش وزن تدريجي در طي زمان ايجاد شود به جاي اينكه با محدوديت شديد در ميزان وعده غذايي تمايل به كاهش وزن زياد در طي يك زمان كوتاه داشته باشيد. 

 

1395/08/04
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal