بيمارستان هفده شهريور آمل
۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۷ مهر
br ENGLISH
آنچه كه درباره سرطان بايد بدانيم

 

درباره سرطان

بيماري سرطان از سه عامل مهم مرگ ومير در كشور ما محسوب ميشود ومتخصصين معتقد هستند از ميان 100% افراد جامعه 18 تا 20% انها به سرطان مبتلا خواهند شد واين امار بدلايل مختلفي در كشور ما رو به افزايش است

سرطان چيست؟

سرطان اصطلاحي براي اطلاق به گروهي از بيماري‌ها است كه در آن سلول‌هاي غيرطبيعي بدون كنترل تقسيم مي‌شوند و مي‌توانند به ساير بافت‌ها تهاجم كنند.

سلول‌هاي سرطاني همچنين مي‌توانند از طريق خون و دستگاه لنفاوي به ساير نقاط بدن گسترش پيدا كنند.

سرطان يك بيماري منفرد نيست، بلكه بسياري از بيماري‌ها را شامل مي‌شود. بيش از 100 نوع متفاوت سرطان وجود دارد

اصول ده گانه در پيشگيري از سرطان

طبق اسناد سازمان جهاني بهداشت، از 40 درصد سرطان ها مي توان پيشگيري كردمواردي هم كه قابل پيشگيري نيستند، اگر در سايه خودمراقبتي، نگاه اميدوارانه به اثر بخشي روش هاي تشخيصي و درماني و مراجعه به موقع، زودهنگام تشخيص   داده شوند، درمان پذير ترند شايد اگر بدانيد كه دست كم نيمي از سرطان ها با درمان مناسب علاج خواهند شد زودتر به علايم مشكوك خود توجه كنيد

در اينجا به چند پيام كليدي براي پيشگيري و تشخيص زودهنگام سرطان اشاره مي كنيم

1- از مصرف دخانيات پرهيز كنيد

استفاده از هر يك از فرآورده هاي توتون مانند سيگار، پيپ و قليان خطرناك است و موجب انواع سرطان از جمله ريه، مثانه، كليه و دهانه رحم مي شود

حتي جويدن توتون نيز خطرناك است و احتمال سرطان هاي دهان و لوزالمعده را زياد مي كند

اگر سيگار مي كشيد، ترك سيگار شايد مهمترين تصميم زندگي تان باشد. آثار ترك سيگار از همان ساعت هاي اوليه ترك آشكار مي شود.

2- فعاليت بدني منظم داشته باشيد

فعاليت بدني منظم احتمال سرطان هايي چون پستان و روده بزرگ را كاهش مي دهد مطلوب اين است كه هفته اي 150 دقيقه ورزش كنيد يا 75 دقيقه ورزش متوسط انجام دهيد. اگر بخواهيم ساده بگوييم بهتر است روزانه 30 دقيقه ورزش كنيد به طوري كه ضربان قلب شما بالا برود و در كنار آن تمرين هايي براي تقويت عضلات داشته باشيد از نشستن طولاني مدت از جمله براي تماشاي تلويزيون بپرهيزيد.

 3 -وزن خود را در حالت ايده آل نگه داريد

وزن بالا احتمال انواع سرطان به خصوص پستان، پروستات و روده بزرگ را افزايش مي دهد

از كاهش و افزايش وزن مكرر بپرهيزيد چون اندكي بر خطر سرطان تأثير دارد

4-  تغذيه سالم

غذاهاي كم چرب و تا حد امكان فاقد چرب يهاي حيواني استفاده كنيد

روزانه 5 وعده از سبزي ها و ميوه ها استفاده كنيد.

از روش هاي صحيح پخت مانند كبابي ، بخارپز، آب پز و پخت ملايم در حرارت كم استفاده كنيد. غذاهاي نيم سوخته و سوخته )كباب، جوجه كباب، ته ديگ، سيب زميني و پياز داغ سوخته( را مصرف نكنيد

از مصرف مشروبات الكلي پرهيز نما ييد. هر چه ميزان مصرف الكل بيشتر و طول دوره آن طولاني تر باشد، احتمال سرطان افزايش مي يابد

5- خود را در برابر عفونت ها محافظت كنيد

براي پيشگيري از ابتلا به ويروس هپاتيت HBV) B ( لازم است به خصوص افراد پرخطر واكسن بزنند مانند كساني كه با فرآورد ههاي خوني سر و كار دارند و يا رفتارهاي جنسي پرخطر دارند.

6- از پوست خود محافظت كنيد

سعي كنيد در معرض نور شديد آفتاب قرار نگيريد به خصوص از ساعت 10 صبح تا 4 عصر. اما بايد توجه كرد كه به ميزان مناسب نور ملايم خورشيد به بدن برسد چرا كه در غير اين صورت، با افزايش احتمال كمبود ويتامين D، زمينه ايجاد برخي سرطان ها فراهم مي شود

از كرم ضدآفتاب  ، كلاه آفتاب گير، عينك آفتابي و پوشش مناسب مثل لباس سفيد، آستين دار و يقه بلند استفاده كنيد.

از برنزه شدن چه از طريق خوابيدن در برابر نور خورشيد يا لامپ هاي فرا بنفش پرهيزكنيد

7- در منزل و محيط كار اصول ايمني را عايت كنيد

برخي از مشاغل شامل كشاورزي، سم پاشي، نقاشي، مب لسازي، كار در صنايع آهن فولاد، زغال سنگ، لاستيك و كار توليد يا تعمير پوتين و كفش خطر برخي سرطان ها را افزايش مي دهند.

از تماس با آفت كش ها بپرهيزيد. جذب آفت كش ها بيشتر از راه پوست صورت مي گيرد. در صورت تماس بايد بدن را به سرعت شستشو داد

از برخورد غيرضروري با اشعه ايكس تا حد امكان پرهيز كنيد

اگر در محيطي كار م يكنيد كه در آن در معرض تراكم بالايي از ذرات ريز، الياف و گرد و غبار قرار داريد، ماسك محافظ مناسب را روي بيني و دهان خود قرار دهيد و مطمئن شويد

8- زندگي رواني معنوي سالمي داشته باشيد

از تنش و اضطراب پرهيز كنيد. اضطراب سيستم دفاعي بدن را تضعيف مي كند

طور ميانگين هفت ساعت در شب بخوابيد. نداشتن خواب كافي ميل به خوردن شيريني جات را بالا و قدرت دفاعي بدن را پايين مي برد.

زندگي سختي هاي زيادي دارد اما شايد باورهاي اميدوارانه يگانه راهي باشد كه مي توان دشواري ها را پشت سر گذاشت.

دقايقي از روز را به خلوت كردن با خود و نماز و نيايش بپردازيد تا به آرامش برسيد.

9- زندگي اجتماعي سالمي داشته باشيد

با ديگران با مهرباني و احترام رفتار كنيد

ديگران را دوست بداريد و قضاوت زودهنگام نداشته باشيد.

از خود و ديگران توقعات غير واقع بينانه نداشته باشيد

اگر كسي در حق شما بدي كرد، خشم خود را كنترل كنيد و تلاش كنيد او را ببخشيد

10- در صورت دارا بودن علايم هشدار دهنده سرطان به پزشك مراجعه كنيد

ابتلاي به سرطان در اقوام درجه يك-

 تغيير در خال هاي پوستي-

 زخم هاي بدون بهبود- توده در هر جاي بدن-

سرفه يا گرفتگي صداي طولاني مدت-

 اختلال بلع يا سوء هاضمه طولاني-

 استفراغ يا سرفه خوني-

 اسهال يا يبوست طولاني-

 خونريزي غير طبيعي ادرار،

 مدفوع، واژن، نوك پستان-

بي اشتهايي يا كاهش وزن بي دليل

 

 واحد آموزش بيمارستان 17 شهريور

سال 1395 

1395/10/28
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal