مركز تحقيقات دیابت
۱۳۹۷ شنبه ۲۶ آبان
br ENGLISH
ديابت و مراقبت از پا

ديابت و مراقبت از پا

-       ديابت و زخم هاي عفوني مزمن

يكي از خطرناك ترين عوارض ديابت، ايجاد زخم مزمن در پا مي باشد كه نهايتا مي تواند منجر به قطع عضو گردد. 25 درصد مبتلايان مبتلا به ديابت مشكلات پاي ديابتي را تجربه مي كنند و 5 درصد از آنان انگشت و يا قسمتي از پاي خود را به علت زخم پاي ديابتي از دست مي دهند. با شناخت علل ايجاد زخمها و راعيت دستورات ساده مي توان از بستري شدن در بيمارستان ها و قطع عضو به راحتي جلوگيري كرد.

براي پيشگيري از ابتلا به عوارض پا رعايت چه نكاتي ضروري است؟

-       روزانه پاهاي خود را معاينه كنيد و به محل هاي قرمزي و تاول و تورم دقت كنيد.

-       توجه كنيد كه آيا حس گرمي و سردي پاها كم شده يا نه.

-       اگر تمام قسمت هاي پا را نمي توانيد معاينه كنيد، از يك آينه استفاده كنيد و يا از فرد ديگري بخواهيد اين كار را براي شما انجام دهد.

-       بايد پاها هر روز با آب ولرم و صابون شست و شو و سپس خشك شود.

از چسب ها و محلول هاي ضد ميخچه استفاده نكنيد.

-       با توجه به اينكه ممكن است حس گرما در پا اختلال داشته باشد و حتي دست ها نيز دچار اختلال حسي باشند، بهتر است قبل از شستشو دماي آب توسط آرنج كنترل شود تا از بروز سوختگي  پيشگيري شود.

-       توجه كنيد بعد از شست و شو با صابون، آنها را با آب شستشو دهيد به نحوي كه صابون كاملا پاك شده و بر روي پوست باقي نماند.

-       پاها را بر روي يك حوله، كاملا خشك كنيد، به لاي انگشتان پا دقت كنيد كه كاملا خشك شده باشند؛ باقي ماندن رطوبت، خود باعث ايجاد خشكي و ترك برداشتن پوست مي شود. (حوله را بر روي پا فشار دهيد از ماليدن حوله بر روي پوست خودداري كنيد.

-       بعد از خشك شدن پاها حتما آن را با ماده مناسب مثل وازلين طبي، چرب نماييد تا از خشكي و ترك پا جلوگيري شود و به گردش خون پا كمك كند.

-       قسمت هاي برجسته و استخواني را به دقت ماساژ داده و ورزش هاي مناسب پاها جهت برقراري گردش خون پا را انجام دهيد.

-       هنگام نشستن پاها را روي هم قرار ندهيد.

 هيچگاه با پاي برهنه در منزل راه نرويد.

حتما از دمپايي روفرشي استفاده كنيد تا از خراشيدگي و زخم پا جلوگيري شود.

مراقبت از ناخن ها

مراقبت از ناخن بسيار مهم است ناخن هاي نامناسب مي توانند منشا عفونت گردند، بيماري هاي ناخن بايد به طور جدي درمان شوند.

رعايت نكات زير در مبتلايات به ديابت توصيه مي گردد:

·        ناخن ها هفته اي يكبار زماني كه شستشوي پاهاي تان تمام شده كوتاه كنيد.

·        اگر نمي توانيد ناخن هايتان را كوتاه كنيد از فرد ديگري كه در اين زمينه آموزش ديده كمك بگيريد.

·        ناخن هاي پا به صورت افقي چيده شود و لبه ي آنها اندكي از انگشتان بيرون باشد تا ناخن داخل گوشت فرد نرود و از ايجاد عفونت در كناره ناخن جلوگيري شود.

·        براي چيدن ناخن از ناخن گير استفاده كنيد و پس از كوتاه كردن ناخن آن ها را سوهان بزنيد.

·        هرگز ناخن انگشتان پا را از ته نگيريد و بگذاريد 2-3 ميلي متر باقي بماند.

·        پس از هر بار كوتاه كردن ناخن ها و استفاده از ناخن گير حتما پاهاي تان را با آب گرم بشوييد.

جوراب

·        هنگام پياده روي بهتر است از جوراب نرم و ضخيم استفاده كنيد يا دو جوراب نخي روي هم بپوشيد اين امر باعث مي شود عرق پا گرفته شود و ساييدگي پوست پا در كفش كمتر شود.

·        سعي كنيد از جوراب هاي نخي يا پشمي استفاده كنيد و موقع پوشيدن جوراب، لبه هاي جوراب چين خوردگي نداشته باشد.

·        جوراب هايي انتخاب كنيد كه دوخت قسمت جلوي آن در قسمت جلوي جوراب نباشد بلكه خط دوخت زير انگشتان پا قرار گيرد. همچنين قسمت فوقاني آن فشار زيادي به ساق پا وارد نسازد.

·        محل هاي دوخت داخل جوراب را بررسي كنيد؛ نخ هاي اضافي را بگيريد، برجستگي داخل جوراب مي تواند باعث ايجاد زخم پا گردد.

·        جوراب هاي سوراخ دار نپوشيد.

·        هرگز كفش بدون جوراب نپوشيد.

·        حداقل هر روز جوراب هاي خود را بشوييد.

·        هرگز جوراب هاي كش دار و بند دار سفت نپوشيد.

·        با توجه به اينكه حس گرما و سرماي پا ممكن است مختل باشد در روزهاي سرد از جوراب هاي گرم استفاده كنيد و اگر جوراب ها خيس شوند فورا آن ها را تعويض كنيد.

كفش مناسب:

·        هرگز در حياط پابرهنه راه نرويد با توجه به خطر فرو ريختن خار يا اجسام خارجي به پا از دمپايي جلو بسته استفاده كنيد.

·        كفش را هنگام عصر يا شب بخريد چون در اين زمان پاها به حداكثر اندازه خود مي رسند.

·        توجه به اينكه ممكن است اندازه پاها متفاوت باشد، كفشي را انتخاب كنيد كه براي پاي بزرگتر مناسب است.

·        قبل از خريد كفش چند قدم با آن راه برويد و آن را در حالت نشسته و ايستاده نيز امتحان كنيد.

·        كفشي تهيه كنيد كه تهويه مناسبي داشته باشد، كفش چرمي بهترين گزينه است.

·        كفش نو را قبل از استفاده طولاني مدت در منزل بپوشيد و با آن راه راه برويد و به طور متناوب كفش هاي استفاده شده مطمئن را تعويض كنيد تا جا باز كنند.

·        كفشي را انتخاب كنيد كه با قوزك پاي تان در تماس نباشد و از پوشيدن كفش جلوباز پرهيز كنيد.

·        كفشي انتخاب كنيد كه در حدود 2-3 سانتي متر، پاشنه داشته باشد. كفشي كه پاشنه اش خيلي بلند و يا كاملا تخت باشد، گزينه مناسبي نيست.

·        هرگز كفش تنگ نپوشيد.

·        درون كفش ها را از نظر وجود اجسام خارجي، پارگي كف و نقاط زبر و خشن و ناصاف بررسي كنيد.

·        در صورت وجود هر گونه بد شكلي در پاها مثل كف پاي صاف، انگشت چكشي، پينه پشت پا و ..... بهتر است با نظر پزشك از كفش طبي يا مخصوص استفاده كنيد.

·        از پوشيدن كفش هاي جلو باز، صندل، كفش هاي داراي تسمه هاي بين انگشتي خودداري كنيد.

·        بهتر است كفش، بنددار باشد تا بتوان اندازه آن را تنظيم كرد.

·        بدون اجازه پزشك از كفي استفاده نكنيد.

 

  

 

 

 

 

1395/12/25
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal