مركز تحقيقات دیابت
۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر
br ENGLISH
تاثير ورزش بر ديابت

ورزش و ديابت

يك فرد ديابتي، مي تواند با برقراري تعادل بين فعاليت بدني، داروها و مصرف مواد غذايي روزانه خود، نه تنها از افزايش قند خون جلوگيري نموده، بلكه مانع از افت آن نيز گردد.

تاثير ورزش بر ديابت

ورزش حساسيت بدن به انسولين را افزايش داده و باعث تنظيم قند خون مي شود.

همچنين ورزش نمودن در تنظيم فشارخون موثر است.

ورزش كردن با كاهش توده چربي بدن به كاهش وزن كمك مي نمايد.

ورزش باعث افزايش انرژي و كاهش استرس مي شود.

 

زمان مناسب براي ورزش كردن

هميشه از پزشكتان درباره زمان ورزش سوال كنيد. پزشك بر اساس برنامه رژيم غذائي و داروهاي مصرفي شما، بهترين زمان ورزش را مشخص مي نمايد.

براي افراد ديابتي، 1 تا 3 ساعت پس از مصرف غذا، مناسب ترين زمان براي ورزش كردن است.

كنترل قند با دستگاه گلوكومتر، قبل، حين و پس از ورزش لازم است.

در ديابت نوع 1 و ديابت نوع 2 كه انسولين تزريق مي كنند، وقتي قند خون بالاي 250 ميلي گرم باشد، ورزش كردن در اين زمان باعث افزايش قند خون مي شود.

آيا هر نوع ورزشي مي توان انجام داد؟

ورزش هائي كه باعث بالا رفتن فشار در مويرگ هاي شبكيه چشم مي شود مانند بلند كردن وزنه سنگين، ممكن است مشكلات چشمي شما را افزايش دهد.

اگر دچار اختلال حسي در پاها هستيد، پياده روي طولاني، ممكن است باعث آسيب رساندن به پاها گردد.

مراقبت از پاها هنگام ورزش

هنگام ورزش، كفش راحت بپوشيد، بطوري كه كل پاها را بپوشاند و از جوراب ضخيم نخي استفاده نمائيد كه عرق پاها را جذب و پاها را محافظت نمايد.

بعد از ورزش، پاهاي خود را از نظر بريدگي، تاول، زخم، تورم بررسي نمائيد.

آيا ورزش باعث افت قند خون مي شود؟

در بيماران ديابتي كه انسولين تزريق مي كنند، فعاليت بدني باعث افت قند خون مي شود.

افت قند خون ممكن است حين ورزش و يا بلافاصله بعد از ورزش يا حتي 6 الي 10 ساعت بعد از ورزش (افت قندخون تاخيري) ايجاد شود.

براي ورزش صبحگاهي بيشتر از 1 ساعت، انسولين شفاف (رگولار) صبح و براي ورزش عصر بيشتر از 1 ساعت، انسولين شيري (ان پي اچ) صبح، با نظر پزشك كاهش داده شود.

همچنين در مورد كم كردن دارو از پزشك خانواده خود سوال نمائيد.

هرگز زماني كه قند خون شما خيلي پايين است، ورزش نكنيد.

اگر بيشتر از يك ساعت ورزش مي كنيد در فواصل منظم، مي بايست قندخون خود را اندازه گيري نمائيد. هميشه مقداري مواد قندي زودجذب و غذا همراه داشته باشيد تا در صورت افت قندخون، ميل نمائيد.

توجه:

ورزش قندخون بالا را بالاتر و قندخون پايين را پايينتر مي آورد، بنابراين بهترين زمان ورزش، زماني است كه قندخون كنترل شده باشد.

 

قندخون افراد ديابتي كه انسولين تزريق مي كنند، در هنگام ورزش بايد بين 240-100 ميلي گرم باشد.

 

بيماران ديابتي كه مبتلا به مشكلات قلبي، نارسائي كليه، اختلالات چشمي مي باشند، انجام ورزش هاي سبك توصيه مي گردد. شدت ورزش، بايد در حدي باشد كه صحبت كردن عادي، خيلي دچار مشكل نشود.

حركات كششي:

بيماران ديابتي مي توانند 2 تا 3 روز در هفته و بين 15 تا 30 ثانيه براي هر حركت كششي وقت بگذارند.

نوع حركات كششي براي اندام هاي فوقاني و تحتاني 4 تا 5 حركت مي باشد.

تحركات معمول روزانه:

قدم زدن هنگام مكالمه تلفني، بازي با بچه ها، بلند شدن از جاي خود و تعويض كانال تلويزيوني بجاي استفاده از كنترل، باغباني در باغچه كوچك، شستن اتومبيل شخصي بجاي بردن به كارواش، پارك كردن وسيله نقليه در فاصله دورتري از مركز خريد با انگيزه پياده روي اجباري، استفاده از پله بجاي آسانسور و نظير اين قبيل فعاليتها ....

 

تحرك داشتن در زندگي روزمره سبب مي شود كالري بيشتري بسوزانيد.

 

ورزش هاي هوازي:

فعاليتهائي كه توام با مصرف اكسيژن باشد مثل دويدن در مسافت طولاني، اسكي، دوچرخه سواري و ...

ورزش هاي قدرتي:

وزنه برداري، بلند كردن وزنه

البته اين قبيل ورزش ها در افراد ديابتي با درگيري شديد عروق چشم و يا ليزر تراپي اخير توصيه نمي شود.

توجه:

هرگز انسولين خود را در عضوي كه بيش از اندازه در حين ورزش از آن استفاده مي كنيد، تزريق نكنيد. زيرا جذب آن­سريعتر از حد معمول صورت مي گيرد. براي مثال اگر در ورزشي مثل فوتبال، بازو و ران را بيشتر مي دهيد، بهتر از تزريق را در ناحيه شكم انجام دهيد.

 

1395/12/25
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal