بيمارستان امام علي (ع) آمل
۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ شهريور
br ENGLISH
help عبارت وارد شده توسط شما در تمامی لینک ها، منوها و محتوای سایت جستجو خواهد شد.
افسردگي تغذيه 2.

 

گاهي كمبودهاي تغذيه‌اي مي‌توانند عاملي براي ابتلا يا تشديد افسردگي محسوب شوند و به همين دليل هم جبران اين كمبودها مي‌تواند گام موثري در پيشگيري از ابتلا يا تشديد افسردگي به حساب بيايد. اين كمبودها شامل موارد زير مي‌شوند:

كمبود بتاكارتن؛ منابع غذايي: زردآلو، كلم بروكلي، طالبي، هويج، هلو، كدو حلوايي، اسفناج و سيب‌زميني شيرين.

كمبود ويتامين C؛ منابع غذايي: كلم بروكلي، گريپ‌فروت، كيوي، پرتقال، نارنگي، ليموي ترش و شيرين، فلفل دلمه‌اي، گوجه‌فرنگي و پياز خام.

كمبود ويتامين E؛ منابع غذايي: كره مارگارين، مغزها و دانه‌ها، روغن‌هاي گياهي و مايه خمير. كمبود فولات؛ منابع غذايي: حبوبات، مغزها، ميوه‌هاي تازه و سبزي‌هاي برگ سبز تيره.

كمبود ويتامين D؛ منابع غذايي: جگر سياه، زرده تخم‌مرغ، ماهي و نور آفتاب.

كمبود سلنيوم؛ منابع غذايي: گوشت بدون چربي، حبوبات، لبنيات كم‌چرب، مغزها و دانه ها، انواع غذاهاي دريايي و غلات سبوس دار.

 

 كمبود امگا3؛ منابع غذايي: ماهي قزل‌آلا، ماهي سالمون، ماهي ساردين، گردو، روغن كانولا، روغن سويا و روغن زيتون.

  پيشنهاد آخر مبتلايان به افسردگي يا افراد مستعد به ابتلا: كمتر خوراكي‌هاي محرك و سرشار از كافئين مانند قهوه، شكلات و چاي پررنگ بخورند.

دور غذاهاي سرخ‌كردني كه باعث افزايش التهاب و استرس اكسيداتيو در بدن مي‌شوند را خط بكشند. انواع ميوه‌هاي تازه را به عنوان ميان‌وعده خود در نظر بگيرند. مصرف اسنك‌هاي چرب و شور و شيرين را تاحد ممكن محدود كنند. به هيچ عنوان سيگار نكشند زيرا استعمال دخانيات با افزايش استرس اكسيداتيو در بدن و پايين آمدن تدريجي خُلق همراه است.

 

 

 در ظرف‌هايي با رنگ‌هاي گرم مانند قرمز و نارنجي يا رنگ‌هاي آرامبخشي مانند سبز و صورتي غذا بخورند. حجم غذاهاي گرم را در برنامه غذايي خود، بيشتر از غذاهاي سرد كنند.

 

تهيه كننده : خانم باقي پور . سوپروايزرآموزشي

 

 
صفحه اصلي
 
1397/10/28
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal