بيمارستان حاج عزيزي جويبار
۱۳۹۸ جمعه ۹ اسفند
br ENGLISH
بلوك زايمان

مراقبت هاي دوران بارداري (1)

اهميت مراقب هاي دوران بارداري:

هدف از اين مراقبت ها تشخيص علائم خطر و ارجاع به موقع براي درمان و در نهايت آماده كردن مادر براي زايمان است كه از بروز عوارض بارداري و زايمان در مادر، جنين و نوزاد جلوگيري كرده و منجر به كاهش مرگ و مير آنان مي گردد.

 يبوست

به دليل تغييرات هورموني كه در بدن شما اتفاق مي افتد، ممكن است به يبوست دچار شويد. جهت پيشگيري از يبوست مي توان:

Ø   نوشيدن آب فراوان

Ø   ورزش منظم جهت حفظ قدرت ماهيچه ها

Ø   خوردن مواد غذايي با فيبر بالا مانند نان هاي سبوس دار و غلات، ميوه، سبزيجات و حبوبات مانن لوبيا و عدس

     گرفتگي ماهيچه‌هاي پا

گرفتگي ماهيچه‌ها دردي ناگهاني و شديد است كه معمولاً در پشت ساق پا يا قسمت پايين‌تر مچ پا احساس مي‌شود و معمولاً هنگام شب پيش مي‌آيد. افزايش مصرف لبنيات و مواد حاوي كلسيم نظير بادام و مكمل‌هاي كلسيم و منيزيم با تجويز و اجازۀ پزشك مي‌تواند در برطرف كردن اين عارضه مؤثر باشد. علاوه بر اين، ورزش منظم و سبك در دوران بارداري، به ويژه تمرين‌هاي مچ پا و ران‌ها، گردش خون شما را بهبود
 مي‌بخشد و مي‌تواند به جلوگيري از گرفتگي ماهيچه‌هاي پا كمك كند. هنگام گرفتگي اگر انگشت‌هاي پاي خود را محكم به سمت مچ پاي خود بالا بكشيد يا عضله را با فشار ماساژ دهيد، ممكن است اين گرفتگي رفع شود.

ا    احساس ضعف

زنان باردار گاهي به دليل تغييرات هورموني احساس ضعف دارند. افت فشار خون نيز موجب سرگيجه و ضعف مي‌شود. وقتي از روي صندلي بلند مي‌شويد يا از حمام بيرون مي‌آييد، ممكن است احساس ضعف كنيد، اما اين اتفاق مي‌تواند حتي زماني كه به پشت دراز كشيده‌ايد نيز رخ دهد. اگر سرگيجه داريد يا چشمتان سياهي مي‌رود رعايت نكته‌هاي زير مي‌تواند به شما كمك كند:

Ø   پس از نشستن يا دراز كشيدن، سعي كنيد به آرامي بلند شويد.

Ø   اگر وقتي ايستاده‌ايد احساس ضعف كرديد، سريع يك صندلي پيدا كنيد و كمي بنشينيد؛ اگر احساس سرگيجه ادامه داشت، به پهلو دراز بكشيد.

Ø   اگر وقتي به پشت مي‌خوابيد احساس ضعف و سياهي رفتن چشم داريد، بهتر است به پهلو دراز بكشيد؛ توصيه مي‌شود كه در اواخر بارداري از خوابيدن به پشت پرهيز كنيد.

بي‌اختياري ادرار

بي‌اختياري ادرار يك مشكل شايع در طول بارداري و حتي پس از زايمان است. زنان باردار ممكن است گاهي هنگام سرفه، خنده، عطسه يا زماني كه يك حركت ناگهاني انجام مي‌دهند يا از حالت نشسته به
 حالت ايستاده درمي‌آيند، به شكلي بي‌اختيار، كمي ادرار از بدنشان خارج شود. اين مشكل معمولاً موقتي است و به خاطر شل شدن ماهيچه‌هاي لگن و مثانه به وجود مي‌آيد. انجام نرمش‌هاي تقويت عضلات كف لگن به رفع اين مشكل كمك خواهد كرد.

تكرر ادرار

تكرر ادرار اغلب در اوايل بارداري شروع مي‌شود و گاهي در طول دوران بارداري ادامه مي‌يابدتكرر ادرار اواخر بارداري ناشي از فشار رحم بر مثانۀ شماست. اگر تكرر ادرار باعث برهم خوردن خواب شب شما شده است، سعي كنيد از نوشيدن مايعات در اواخر شب خودداري كنيد و به جاي آن مطمئن شويد كه در طول روز مقدار كافي آب مي‌نوشيد. در ماه‌هاي آخر بارداري، جلو و عقب رفتن در زمان دفع ادرار ممكن است بتواند با كم كردن فشار رحم بر مثانه، به تخليۀ كامل و آسان مثانه كمك كند. اگر هنگام دفع ادرار، دردي احساس مي‌كنيد يا در ادرار خود خون مي‌بينيد، سوزش ادرار داريد يا ادرارتان قطره قطره خارج مي‌شود، ممكن است عفونت ادراري داشته باشيد كه نيازمند درمان است و حتماً بايد هرچه سريع‌تر با پزشك خود مشورت كنيد.

تغييرات پوست و مو

تغييرات هورموني در دورۀ بارداري باعث تغييراتي در پوست نواحي مختلف بدن خواهد شد. رنگ پوست تمام بدن، قسمت‌هايي از آن يا نوك پستان‌ها و اطرافشان ممكن است كمي تيره‌تر شود. همچنين علائم پوستي مادرزادي، خال‌ها و كك‌ومك‌ها نيز
 ممكن است تيره‌تر شود. اگر در دوران بارداري در معرض آفتاب قرار بگيريد، ممكن است متوجه شويد كه پوستتان سريع‌تر از هميشه آفتاب‌سوخته مي‌شود. سعي كنيد با كرم‌هاي ضد‌آفتاب قوي از پوست خود محافظت كنيد و مدت طولاني در مقابل نور خورشيد نمانيد.

همچنين ممكن است در دوران بارداري رشد موهاي شما افزايش يابد يا موهاي شما چرب‌تر شود. نيازي نيست نگران باشيد، زيرا اين مشكل پس از تولد نوزاد رفع خواهد شد و ممكن است به نظر برسد كه شما دچار ريزش مو شده‌ايد، اما در واقع شما تنها موهاي اضافي را از دست مي‌دهيد.

رگ‌هاي واريسي

شما در دوران بارداري ممكن است دچار واريس شويد. اين مشكل معمولاً از رگ‌هاي پا شروع مي‌شود. ممكن است رگ‌هاي دهانۀ واژن نيز واريسي شود. اين وضعيت معمولاً پس از تولد نوزاد بهبود مي‌يابداگر دچار رگ‌هاي واريسي هستيد، بهتر است موارد زير را رعايت كنيد:

Ø   از ايستادن طولاني‌مدت خودداري كنيد.

Ø   هنگام نشستن پاها را روي هم نيندازيد.

Ø   سعي كنيد بيش از حد وزن اضافه نكنيد، زيرا اين وضعيت باعث افزايش فشار مي‌شود.

Ø   جوراب و جوراب‌شلواري واريس را امتحان كنيد كه مي‌تواند ماهيچه‌هاي پا را نيز نگه دارد.

Ø   سعي كنيد هنگام خواب پاهاي خود را بالاتر از بدن قرار دهيد. براي اين ‌كار مي‌توانيد زير مچ پاي خود بالش بگذاريد.

Ø   ورزش‌هاي پا و ديگر ورزش‌هاي پيش از تولد مانند پياده‌روي و شنا را انجام دهيد. اين فعاليت‌ها به گردش خون شما كمك مي‌كند.

 

در صورت مواجهه با هر يك از مشكلات و علائم خطر زير سريعاً به مراكز بهداشتي و درماني مراجعه نماييد.

Ø   خونريزي يا لكه بيني

Ø   كاهش يا نداشتن حركت جنين

Ø   آبريزش يا خيس شدن ناگهاني

Ø   درد و ورم يك طرفه ساق پا يا ران

Ø   درد شكم و پهلوها و يا درد سر دل

Ø   سوزش يا درد هنگام ادرار كردن

Ø   استفراغ شديد و مداوم يا خوني

Ø   تب و لرز

Ø   تنگي نفس و تپش قلب

Ø   ورم دست ها، صورت و يا تمام بدن

Ø   سردرد و تاري ديد

Ø   افزايش ناگهاني وزن (يك كيلوگرم يا بيشتر در هفته)

Ø   عفونت ، آبسه و درد شديد دندان


1398/11/05
Powered by DorsaPortal