مديريت حوادث وفوريتهاي پزشكي
۱۳۹۵ سه شنبه ۱۰ اسفند
br ENGLISH
جاده انتظار

 

 

السلام عليك يا ابا صالح المهدي

 بي فايده ست روضه و ماتم بدون تو

بي فايده ست اشك دمادم بدون تو

اي منتقم.... جان عمو جان تان بيا

بي فايده ست ماه محرم بدون تو

چنگي به دل نميزند آقاي غصه دار

بيرق-علم - سياهي و پرچم بدون تو

در حيرتم چگونه حسين زمانه ام

روي كتيبه سر بگذارم بدون تو

ماه محرم آمده است محتشم بخوان

"باز اين چه شورش است..."درعالم بدون تو

مزه نمي دهد كه دو ماه عزا شوم

سينه زن حسينيه ي غم بدون تو

دارم زفرط غصه وغم آب ميشوم

درپاي روضه هاي "مقرم " بدون تو

 اي كشتي نجات زمان كشتيم شكست




افتاده ام به ورطه گرداب خود پرستدر زير تازيانه رگبار و صاعقه                 پشتم خميد و رشته اميد من گسستدستم بگير و ساحل امني ببر مرا            مي ترسم از تلاطم اين موج هاي مست
به راستي كدام زمزمه، بي تو به ثمر مي‌نشيند و كدام امن يجيب، بي آمين تو مستجاب مي‌شود؟

كدام ستاره بي‌اجازه تو چشمك مي‌زند و كدام سياره بي رخصت تو مي‌چرخد؟
كدام بذر بي اشاره‌‌ي تو به بار مي‌نشيند و كدام غنچه بي نگاه تو مي‌شكفد؟
هر شب آسمان‌ها كاسه‌هاي گدايي‌شان را به در خانه‌ي تو مي‌آورند و كهكشان‌ها به چشمان تو دخيل مي‌بندند.
درياها جرعه نوش چشمه‌ي مهرباني تواند و دشتها نيازمند لبخند شكوفا‌گر تو.

تو راز نوراني اين همه آرزويي وگرنه من كجا و اين همه اميد كجا؟
تو سرچشمه ي بيكرانه ترين اقيانوس محبتي، و‌گرنه من كجا و اين همه طلب كجا؟

اينها همه دليل روشن و آيت مبين اين حقيقت‌اند كه تو به اين خاك حيات مي‌بخشي و به اين خاكيان اعتبار، وگرنه ما گمشدگان در وادي حيرت و حيراني را چه قابل كه مورد مهرباني «او» باشيم؟

اگر تو نبودي او را نمي‌شناختيم و او نگاهش را از ما دريغ مي‌كرد كه او خليفه و جانشين مي‌طلبد تا زمين را از هر آنچه ناپاكي است، پاك گرداند و ما ناپاكان را چه به تطهير؟
پس دستي بر آر و چهره‌ي زمين و زمانه را از اين همه آلودگي‌ها پاكيزه كن.

***
اين ‌همه شكفتن، اين‌ همه سبزه، اين ‌همه رويش، حاصل نگاه‌هاي قشنگ تواند.
اين ‌همه لبخند، اين همه شادي، اين‌ همه اميد، ثمره مهر ورزيدن هميشه تواند.
اين‌ همه آشتي، اين ‌همه پيوند، اين‌ همه صميميت، ميوه درخت محبت تواند.

طراوت بهار زيبا، شكوفايي گل‌هاي رنگارنگ و هر زيبايي در زير اين آسمان آبي است، همه ذره‌اي از پرتو نگاه تواند.

همه هستي به لحظه آمدن تو چشم دارند كه بازگشتت، فرا رسيدن بهترين عيدهاست.

پس سرگرداني اين‌همه منتظر و چشم به راه را به احسن الحال آمدنت سرو سامان ببخش.

***
اگر سخن بگويي، ماه خواهد خنديد و خورشيد پرواز خواهد كرد.
اگر بنشيني، ستاره‌‌ها دست افشاني مي‌كنند و كوه‌‌ها غزل خواهند خواند.
اگر بخندي، دل‌‌ها جان مي‌گيرند و بهار خواهد شكفت‌.
اگر بيايي، نسيم دستت را مي‌بوسد و بوي آن بوسه را به كويرها خواهد رساند.
پس اين همه چشم به راهي را پايان ده.

***
اينجا همه از تو مي‌گويند، بي‌آنكه بدانند تو خود همه را مي‌داني.
اينجا همه تو را مي‌خوانند، بي‌آنكه بدانند گوشه‌اي از همين جا نشسته‌اي و مي‌شنوي اين همه التماس را.
اين همه اصرار براي با تو بودن است.
مي‌دانم مهربان تر از نسيمي، پس نوازشي!
مي‌دانم بخشنده‌تر از ابري، پس بارشي!
اين دل بي قرار، ديگر‌ آن دل نيست كه بردباري بتواند و اين سينه‌ي تنگ‌، ديگر آن سينه نيست كه قرار بگيرد.
دل‌ها بي‌حوصله تواند و سينه‌ها گرفته‌تر از آن چه ‌نشان مي‌دهند.
اين دل‌‌هاي بي‌قرار و اين سينه‌هاي مشتاق را
به شعله‌اي
به حضوري
به كلامي
به اشاره اي
آرامش بخش

 

چند حديث از امام زمان(عج)

فرمودند: از خدا بترسيد و تسليم ما باشيد، و امور خود را به ما واگذار كنيد، چون وظيفه ما است كه شما را بى نياز و سيراب نمائيم همان طورى كه ورود شما بر چشمه معرفت به وسيله ما مى باشد; و سعى نمائيد به دنبال كشف آنچه از شما پنهان شده است نباشيد.

 فرمودند: بر شما واجب است و به سود شما خواهد بود كه معتقد باشيد بر اين كه ما اهل بيت رسالت، محور و اساس امور، پيشوايان هدايت و خليفه خداوند متعال در زمين هستيم.

همچنين ما امين خداوند بر بندگانش و حجّت او در جامعه مى باشيم، حلال و حرام را مى شناسيم، تأويل و تفسير آيات قرآن را عارف و آشنا هستيم.

فرمودند: هر كه خواسته اى و حاجتى از پيشگاه خداوند متعال دارد بعد از نيمه شب جمعه غسل كند و جهت مناجات و راز و نياز با خداوند، در جايگاه نمازش قرار گيرد.

 

 

دل را پر از طراوت عطر حضور كن                                  آقا تو را به حضرت زهرا ظهور كن

آخر كجايي اي گل خوشبوي فاطمه                                 برگرد و شهر را پر از امواج نور كن

شب هاي جمعه ياد تو بيداد مي كند                                  آدينه اي زكوچه دنيا عبور كن

آقا چقدر فاصله اندوه انتظار                                        فكري براي اين سفر راه دور كن

زين كن سمند حادثه را تكسوار عشق                       جان را پر از شراره غوغا و شور كن 

آقا چقدر ضجه زنيم و دعا كنيم                                   يا بازگرد يا دل ما را صبور كن

 

 

 

 

  الا كه راز خدايي، خدا كند كه بيايي      تو نور غيب نمايي، خدا كند كه بيايي

شب فراق تو جانا خدا كند به سرآيد      سرآيد و تو برآيي، خدا كند كه بيايي

دمي كه بي تو سر آيد خدا كند كه نيايد        الا كه هستي مايي، خدا كند كه بيايي

فسرده غنچه گلها فتاده عقده به دلها           تو دست عقده گشايي، خدا كند كه بيايي

ز چهره پرده بر افكن به ظلم شعله در افكن         تو دست عدل خدايي، خدا كند كه بيايي

نظام هر دو جهاني امام عصر و زماني          يگانه راهنمايي، خدا كند كه بيايي

تو مشعري عرفاتي، تو زمزمي تو فراتي             تو رمز آب بقايي، خدا كند كه بيايي

دل مدينه شكسته حرم به راه نشسته             تو مروه اي تو صفايي، خدا كند كه بيايي

به سينه ها تو سروري به ديده ها همه نوري      به دردها تو دوايي، خدا كند كه بيايي

ترا به حضرت زهرا، بيا ز غيبت كبري           دگر بس است جدايي، خدا كند كه بيايي

 

انتظار، حالتي است نفساني كه آمادگي براي آنچه انتظارش را مي‏كشيم، از آن بر مي‏آيد. ضد انتظار، ياس و نااميدي است. هر قدر كه انتظار، شديدتر باشد، آمادگي و مهيا شدن قوي‏تر خواهد بود. همانطور كه اگر مسافري داشته باشي كه در انتظار مقدمش به سر مي‏بري؛ هر چه هنگام آمدنش نزديك‏تر شود، مهيا شدنت، فزوني مي‏يابد، بلكه از شدت انتظار چه بسا خواب از ديدگانت ربوده مي‏شود.

همانطور كه «مراتب انتظار»، از اين جهت، متفاوت است، «از جهت محبت‏» نسبت ‏به كسي كه در انتظارش هستي نيز مراتبش، متفاوت مي‌شود. پس هر چه محبت، شديدتر و دوستي بيشتر باشد، مهيا شدن براي محبوب، زيادتر مي‏شود . (1)

انتظار، آماده باش و تحصيل آمادگي‏هاي لازم است ‏براي آنچه كه مورد نظر است، انتظار، آماده باشي در سايه صبر و مقاومت است. امام صادق عليه السلام فرموده است:

من دين الائمة انتظار الفرج بالصبر (2)؛ يكي از نشانه‏هاي دين امامان، انتظار فرجي است كه به صبر حاصل آيد.

در زمان غيبت، دشمنان، تمامي نقشه‏ها و طراري‏هاي شيطاني خود را به ميدان مي‏آورند تا رهزني كنند و ايمان پيروان آن عزيز را نشانه روند. تنها كساني مي‏توانند به دام آنان گرفتار نيايند كه در سه‏ حيطه‏ «شناخت‏»، «عاطفه‏» و «رفتار»، آماده باشند؛ زيرا، اينها، سه حوزه‏ي وجودي انسان را در بينش، و گرايش و عمل، شكل مي‏دهند .

عن الرضا، عن آبائه عليهم السلام قال: قال رسول الله صلي الله عليه و آله:

افضل اعمال امتي انتظار فرج الله عزوجل‏» (3) و «افضل اعمال امتي انتظار الفرج من الله عزوجل‏» (4)؛ امام رضا عليه السلام از رسول اكرم صلي الله عليه و آله نقل مي‏فرمايند كه برترين اعمال امت من، انتظار فرج از ناحيه‏ خداوند عزوجل است .

انه سال عنه رجل: اي الاعمال احب الي الله عزوجل . قال: انتظار الفرج .» (5(

مردي از اميرالمؤمنين علي عليه السلام پرسيد: «كدامين اعمال، نزد خداوند عزوجل، محبوب‏تر است؟ حضرت فرمودند: «انتظار فرج.‏

قال امير المؤمنين عليه السلام: انتظروا الفرج ولا تياسوا من روح الله؛ فان احب الاعمال الي الله عزوجل انتظار الفرج‏»(6)؛ در همين باره، حضرت علي عليه السلام فرموده‏اند: خود را آماده‏ فرج سازيد و منتظر فرج باشيد و در اين مسير از خدا، نااميد و مايوس نگرديد؛ زيرا كه محبوب‏ترين «اعمال‏» نزد خداوند عزوجل، انتظار فرج و كسب آمادگي براي فرج و حكومت مهدي عليه السلام است.

در اين حديث، حضرت، از ياس و نااميدي، پرهيز مي‏دهند تا طولاني بودن غيبت و مشكلات آن دوران، توان را از منتظران نربايد و آنان را در صف منتظران پابرجا بدارد.

حضرت علي عليه السلام فرموده‏اند: خود را آماده‏ فرج سازيد و منتظر فرج باشيد و در اين مسير از خدا، نااميد و مايوس نگرديد؛ زيرا كه محبوب‏ترين «اعمال‏» نزد خداوند عزوجل، انتظار فرج و كسب آمادگي براي فرج و حكومت مهدي عليه السلام است

با توجه به اين روايات، معلوم مي‏شود كه انتظار، تنها، يك «حالت روحي‏» نيست، بلكه احوال روحي جريان يافته و شكل گرفته‏اي است كه به اقدام و عمل مي‏انجامد. از همين رو است كه «افضل الاعمال‏» و «احب الاعمال‏» فرموده‏اند و آن، در سايه‏ صبر و استقامت ‏بايد باشد و به دور از هرگونه ياس و نااميدي .

آري، اينگونه انتظار و آمادگي را در دوران غيبت، مشق ياوران مهدي دانسته‏اند و آن را نصيب مهدي‌ياوران، شمرده‏اند. پيامبر اكرم به حضرت علي (عليهماالسلام(مي‏فرمايد:

يا علي: آگاه باش كه بالاترين مردم، به لحاظ يقين؛ گروهي هستند كه در آخر الزمان خواهند بود و با توجه به اين كه پيامبر را درك نكرده‏اند و با او نبوده‏اند و حجت و امام هم، از آنان غايب بوده است، در عين حال، از روي نوشته بر كاغذ سفيد ايمان آورده‏اند. (7(

در حديث ديگر مي‏فرمايند:

«افضل العبادة انتظار الفرج‏» (8)؛ برترين عبادت، انتظار فرج است. اميرالمؤمنين علي عليه السلام مي‏فرمايند: «افضل عبادة المؤمن انتظار فرج الله.‏» (9(

اينسان است كه مهدي‌ياوران عصر غيبت، در شب ديجور و سختي‏ها، ايمان گرانسنگ خويش را پايه‌گذاري مي‏كنند و ثابت قدم مي‏مانند و از برترين اعمال، با وجود سخت‏تر بودنش، بهره مي‏يابند؛ زيرا، «افضل الاعمال احمزها» (10)؛ برترين اعمال، سخت‏ترين آنها است

امام صادق عليه السلام در ذيل آيه‏ شريفه صد و پنجاه و هشتم سوره‏ مباركه انعام «آيات پروردگارت ظاهر گردد، براي كسي كه از پيش ايمان نياورده باشد، يا با ايمانش، خيري حاصل نكرده باشد، ايمان آوردنش سودي ندارد» فرمود: «منظور از آن روز، هنگام خروج قائم منتظر از ما خاندان است.‏»

از اينگونه روايات به دست مي‏آيد كه وظايف دوران غيبت، بايد با ايمان و عمل خير، رقم بخورد و در غير اين صورت، هيچ فايده‏اي نخواهد داشت .

در دوران غيبت، «ايمان و عمل‏» به كار آيد و آمادگي مي‏آفريند و منتظران را در حال آماده باش نگه مي‏دارد. اگر اين آمادگي‏ها، در سه محور شناخت و عاطفه و رفتار نباشد، در وقت ‏خروج و قيام حضرت، نه تنها سودي به همراه نخواهد داشت، بلكه از بعض روايات چنين به دست مي‏آيد كه چه بسا اينگونه افراد، پس از ظهور، در گروه مخالفان و دشمنان قرار گيرند و عده‏اي كه شبيه به خورشيدپرستان و ماه‌پرستان بوده‏اند، از پيروان آن نازنين باشند. (12(

 

پي‌نوشت‏ها:

1- مكيال المكارم، ج 2، ص 235 و 236 2 /.              - بحار الانوار، ج 52، ص 122، ح 1 .

3- بحارالانوار، ج 52، ص 122، ح 1 4.                4- همان، ص 128، ح 21

5- همان، ص 122، ح 3 .   6/                                      همان، ص 123، ح 7 .

 

 

1394/07/15
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
ساری ، میدان امام (ره) سه راه جویبار ، ابتدای بزرگراه ولی عصر (عج) ، دانشگاه علوم پزشکی مازندران | Copyright © 2015 Mazums.ac.ir . All rights reserved
Powered by DorsaPortal