حوزه ریاست
۱۳۹۶ دوشنبه ۲۰ آذر
br ENGLISH
تاریخ: 1390/09/02 تعداد بازدید : 319
پيام آيت الله جوادي آملي به همایش كشوري قرآن و سلامت
مقدم شما اندیشوران فرهیختگان و نخبگان جامعه محترم پزشکی را گرامی می‌داریم و از برگزار کنندگان این همایش وزین قران و سلامت حق شناسی می‌کنیم و از همه بزرگوارانی که در ایراد مقاله یا ارائه مقالت سعی بلیغ فرمودند تقدیر می کنیم

پيام آيت الله جوادي آملي به همایش كشوري قرآن و سلامت
اعوذ باالله 
بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صل ا... علی جمیع الانبیاء و المرسلین و الائمه الهداه المهدیین سیما خاتم الانبیاء و خاتم الاوصیاء علیهما آلاف التحیه و الثنا …
مقدم شما اندیشوران فرهیختگان و نخبگان جامعه محترم پزشکی را گرامی می‌داریم و از برگزار کنندگان این همایش وزین قران و سلامت حق شناسی می‌کنیم و از همه بزرگوارانی که در ایراد مقاله یا ارائه مقالت سعی بلیغ فرمودند تقدیر می کنیم و از ذات اقدس اله مسئلت می کنیم که سعی همه شما را مشکور بدارد و آنچه خیر و سعادت و سیادت شما و نظام ما و جامعه ماست مرحمت کند.
عنصر محوری بحث، قرآن و جریان سلامت جامعه انسانی است . قرآن هم حوزه نفوذ خود را مشخص کرده است هم راه درمان بیماریهای این قلمرو وسیع را بیان کرده . قرآن کریم هم در حوزه محلی پیام دارد هم در حوزه منطقه ای و هم در قلمرو بین المللی. هم برای مسلمانها هم برای مواحدان، اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی و مانند آن و هم برای جامعه بشری اعم از موحد و غیر موحد. زیرا انسان از آن جهت که انسان است جانی دارد که باید حقش برسد و جسمی دارد که باید به حقش نائل آید مهمترین حق برای جان جوامع بشری توحید است و عدل و مهمترین حق برای جسم حیات است و سلامت. آن حیات عقلی است و این حیات مادی است. هر دو را قرآن

کریم تبیین کرده است. نه می توان عقل جامعه را از جسم آنها جدا کرد نه می توان جسم را جدای از جان به حساب آورد . این کتاب کلام "هوالحی الذی لایموت" است؛ حی ای که لایموت است در این کتاب تجلی کرد. قهراً این کتاب حیات بخش است چه اینکه در سوره انفال فرمود:" یا ایهاالذین امنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم" اگر حیات را شما در این بخشهای سه گانه محلی و منطقه ای و بین المللی ارزیابی بکنید می بینید از نظر اعتقاد توحید است و از در عمل، عدل. و در جوامع بشری اگر این دو اصل حفظ بشود آن جامعه زنده و پویا و ماناست چه اینکه از در جسم هم کاملاً رعایت کرده فرموده به اینکه غذا برای حفظ شخص است نه ماندن برای خوردن. از خوردن هرگز مدحی نکرده حتی در بهشت نفرمود که اینها پرخورند گرچه فرمود اکلها دائم، اکل یعنی خوراکی نه خوردن، خوراکیهای بهشت همواره هست ولی بهشتی پرخور نیست. بهشتی منزه از آن است که بیش از نیاز، خود را سرگرم بکند. سلامت جامعه از نظر اعتقاد بصورت توحید است که قرآن کریم توحید را به خوبی معنا کرده که یک حقیقت است که بالاصاله موجود است و آن خداست با اسماء و صفاتش دارد جهان فرشته ها و بشر و نبات وحیوان و جماد را اداره می کند، دنیا و قیامت را اداره می کند، شریکی هم ندارد و هرچه در عالم فرض می شود به اذن او کار می کند و دیگر هیچ . عدل هست که در مسائل اجرایی واقعاً حیات بخش است مستحضرید که در قوانین عمومی، حقوق عمومی، حقوق سازمان ملل و مانند آن موادی را به عنوان حقوق بشر تدوین کرده اند که آن مواد دارای مبانی است. مبانی آن حقوق و مواد عبارت از عدل است، آزادی است، استقلال است، امنیت است، امانت است، حسن تفاهم است، زندگی مسالمت‌آمیز است، محیط زیست هست و مانند آن. اما این مبانی را از کجا می‌گیرند دستشان کوتاه است. عدل یعنی "وضع کل شیء فی موضعه"، هرچیزی را در جای خود قرار دادن، مفهوم این عدل جاذبه دارد، خیلی شفاف و روشن است. اما اشیا جایش کجاست؟ اشخاص جایش کجاست؟ چه شی ای را باید در جای معین بگذریم؟ چه شخصی را باید به سمت معین نصب بکنیم؟ اشیاء جاشان مشخص نیست، اشخاص جاشان مشخص نیست، با عقل مقدار کمی از این امور معلوم می‌شود. اما بخشی از امور را وحی باید شکوفا کند بنابراین اگر مسئله ای حقوق بشر است، سلامت بین‌المللی است، قرآن باید تعیین کند. سلامت منطقه‌ای است قرآن باید تعیین کند، سلامت محلی است قرآن باید تعیین کند. برخی‌ها انسان را در ردیف دام می دانند که فقط حرف می زند اینکه می بینید بسیاری از بیماریها را مشترک بین انسان و دام می دانند و دارو هم مشترک است منتها در کیفیت مصرف در کم و جهات دیگر اختلافی را پیدا می کند برای اینکه اینها انسان را از منظر حیوانی می بینند نه از منظر فرشتگی. قرآن کریم در عین حال که جسم انسان را از نظر دور نداشت سعی کرد همان معارفی را که فرشتگان دارند همان معارف را به انسان بیاموزانند و انسان را همتای فرشته ها قرار بدهد. شما مستحضرید در کتابهای دینی آمده که فرشتگان پرهای خود را و بالهای خود را زیر پای طالبان علوم صحیح می گسترانند. این در کتابهای حوزوی هست. البته دانشگاهی که فضای علمی آن، فضای دینی آن، فضای اخلاقی آن مثل حوزه باشد مشمول همین احادیث هستند. آن دانشجویی که الهی اندیش است و الهی گرایش دارد و منش او هم منش قرآن و عترت است و پیرو اهل بیت و ولایت اهل بیت علیهم السلام است او هم مشمول همین برکت¬هاست فرشته¬ها بالهای خود را پهن می کنند زیر پای طالبان علوم. این فرشته‌ها که "اولی اجنحه مثنی و ثلاث و رباع" اند، بالهای خود را پهن می کنند تا طالبان علوم روی بال فرشته‌ها بنشینند پیام این پر پهن کردن چیست؟ فرشته ها پر ی دارند که زیرپای طالبان علوم پهن می کنند تا چند نکته را

به طالبان علوم، اعم از حوزه و دانشگاه به آنها منتقل کنند: اول اینکه حوزویان و دانشگاهیان پر در بیاورند که قدرت پرواز داشته باشند که اگر یک وقتی بیگانه ای تحریم کرد اینها وا نمانند، بتوانند با پرش و پرواز خود نیازهای خویش را به خوبی رفع کنند. بعد از اینکه پر در آوردند، تمرین کنند پرواز کردن را یاد بگیرند، بعد از اینکه پرواز کردن را یاد گرفتند بفهمند کدام طرف پرواز کنند. آیا نظیر این حیوانهایی که به طمع طعمه به تالابها سری می‌زنند این چنین پرواز کنند و هجرت کنند یا مانند فرشته ها از جهت پرواز کنند نه در جهت؟ فرشته‌ها کوشش و تلاششان این است که از جهت پرواز کنند یعنی نه از شرق بیایند به غرب، نه از شمال بروند به جنوب، بلکه از شرق و غرب و شمال و جنوب بالا بیایند. از طبیعت و صحنه ماده بیرون بیایند فرا طبیعی فکر کنند. انسانی که روی بال فرشته¬ها نشسته است باید پرواز کردن را یاد بگیرد نه آن جوری که برای تالاب پرواز می کند پرواز کند که از مشرق به مغرب از شمال به جنوب یا به عکس سفر کند . بلکه از جهت پرواز کند نه در جهت. آن وقت چنین انسانی می‌شود الهی، "الا من اتی الله بقلب سلیم" خواهد بود، "اذ جاء ربهم بقلب سلیم" خواهد بود، این با قلب سالم به بارگاه الهی بار می یابد. چنین انسان سالمی جامعه را سالم می‌کند چنین جامعه سالمی منطقه را و بین الملل را سالم می‌کند. اینها گوشه ای از پیامهای قرآن کریم است برای تأمین سلامت جامعه. وقتی هم که وجود مبارک ولی عصر ارواحنا فداه ظهور کرد اکثری مردم جامعه این چنینند، از سلامت عقل برخوردارند، از سلامت فطرت برخوردارند که جامعه را حضرت در اثر داشتن مردان عاقل و سالم و خردمدار به خوبی اداره می کند .
من مجدداً مقدم شما را گرامی می‌دارم و از برگزارکنندگان این همایش وزین حق شناسی می‌کنم.

پيام آيت الله جوادي آملي به همایش كشوري قرآن و سلامت
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal