حوزه ریاست
۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ آذر
br ENGLISH
تاریخ: 1389/05/23 تعداد بازدید : 148
توصیه های سلامتی ماه مبارک رمضان
توصیه های سلامتی ماه مبارک رمضان

تازه هاي پزشكي - توصیه های سلامتی ماه مبارک رمضان :


-برنامه غذايي ما در ماه مبارك رمضان نبايد نسبت به قبل خيلي تغيير كند و در صورت امكان بايد ساده باشد.

- با توجه به ساعات طولاني گرسنگي در روز ، بايد غذاهايي را مصرف كنيم كه به كندي و دير هضم مي شوند مثل غذاهاي حاوي فيبر زياد.

- باید بدانیم غذاهاي ديرهضم معمولاً 8 ساعت در دستگاه گوارش مي مانند، در حاليكه غذاهاي زود هضم فقط 3 تا 4 ساعت در معده باقي مي مانند و فرد خيلي زود احساس گرسنگي خواهد كرد.
- غذاهاي سرخ شده بايد به مقدار كم مصرف شوند، زيرا باعث عدم هضم ، سوزش سردل و اختلال در وزن مناسب مي شوند .

-از غذاهاي سرخ كردني و چرب ، حاوي قند زياد ، خوردن غذاي زياد یا چاي زياد هنگام سحر باید جلوگیری کرد.

- سيگار كشيدن را از هفته هاي قبل از ماه رمضان به تدريج كاهش دهيد.

- در ماه رمضان کربوهيدرات هاي مركب ، حليم ،خرما ، مغز بادام ،موز ،آب يا آب ميوه مصرف کنید .

- برای درمان یبوست ،مصرف آب ، نان سبوس دار و آردهاي قهوه اي و سبوس دار را در نظر داشته باشیم.

- برای جلوگیری ازسوء هاضمه و نفخ در ماه رمضان پرخوري نكنيد ، آب ميوه يا آب بنوشيد واز غذاهاي سرخ كردني اجتناب كنيد .

- ضعف یا افت فشار خون ناشی از مصرف كم مايعات و كاهش مصرف نمك میباشد .
- در طول ماه رمضان خواب كافي داشته باشيد عدم مصرف كافئين ،‌انجام كار زياد ، كم خوابي و گرسنگي باعث سردرد میشود ، سردرد وقتي با افت فشار خون همراه شود، مي تواند منجر به سردرد شديد و حالت تهوع قبل از افطار شود .
-غذاهاي تند ، قهوه و نوشابه هاي سياه سطح اسید معده ، التهاب و زخم معده را تشدید مي كنند .
- بیماران مبتلا به سنگ كلیه می توانند با نوشیدن ۸ لیوان آب یا مایعات در فواصل افطار تا سحر روزه بگیرند.

-در ماه مبارک رمضان افطار خود را با چای ولرم، نان و پنیر آغاز کرده ،از مصرف غذاهای پرحجم و چرب خودداری کنید.
- از مواد غذایی طبیعی مثل شیر، پنیر، نان، گردو، خرما و سبزیجات استفاده نمایید.
- از خرما و کشمش به عنوان مواد جایگزین زولیبا و بامیه استفاده کنید.
- هنگام سحری از مصرف غذای شیرین و پرخوری خودداری نموده و برای جبران کمبود آب و املاح مورد نیاز بدن بین سحر تا افطار از میوه و سبزیجات استفاده کنید.

-نوجوانان پرتحرك برای پیشگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه مبارك رمضان، از انجام حركات ورزشی سنگین اجتناب كنند.

-بهترین ورزش در طول ماه مبارك رمضان شنا و پیاده روی پس از صرف افطار است كه از گرفتگی عضلات و بروز یبوست پیشگیری می كند.

- روزه داران از مصرف آب زیاد در هنگام صرف افطار خودداری كنند، چرا كه سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود.

- -از مصرف نوشابه های گازدار به دلیل دارا بودن قند فراوان خودداری كنید زیرا فرد را دچار سردرد خواهد كرد.

- روزه داران هنگام افطار از مصرف نوشیدنی های خیلی سرد و داغ پرهیز كرده ،از دوغ، آبمیوه و شربت خانگی استفاده كنند.

- نوجوانان حتما سحری بخورند صرف سحری به عنوان یک وعده غذای كامل برای همه روزه داران به خصوص نوجوانان در حال رشد ضروری است .

- نان، پنیر، سبزی و مایعات به همراه خرما بهترین افطار به شمار می رود و توصیه می شود شام دو ساعت بعد از افطارصرف شود.

- بهتر است برای شروع افطار از خرما، شیر گرم یا چای، شله زرد و غذاهای بسیار ساده ای نظیر آش و سوپ استفاده شود تا معده به آرامی كار خود را شروع كند.

-زنان شیرده روزه دار مواد غذایی با كیفیت بخورند چون بخش عمده ای از مواد غذایی وارد شیر شده و به كودك می رسد .

- غذای سحری ولو با مقداری خوردن آب مستجب است ، پیامبر (ص ) فرموده در سحرها ( برای روزه ) برخیزید اگر چه برای آشامیدن یک جرعه آب باشد ، بدانید که خداوند سبحان برسحر خیزان درود می فرستد.
- مقدار کافی آب بین افطار و خواب بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری شود .
- از دریافت میزان بالای قند های ساده مثل حبه قند ،شکر، شیرینی و ذولبیا و آش شله زرد اجتناب نمائید.
-از مصرف غذاهای پرادویه ونوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه یا چای خودداری نمائید.
- مسواک زدن را فراموش نکنید دندان ها را حداقل قبل از خواب و بعد از سحر مسواک بزنید .

- خوردن صبحانه به عنوان یك وعده غذایی كامل را پس از ماه رمضان فراموش نکنید .

 

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

 


 

 توصیه های سلامتی ماه مبارک رمضان
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal