حوزه ریاست
۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر
br ENGLISH
تاریخ: 1393/02/01 تعداد بازدید : 0
يك عمر سلامت با خودمراقبتي/3
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران با بيان اينكه 10 درصد افراد كشور روزانه سيگار مي كشند، گفت: كسب مهارت هاي زندگي، شركت در فعاليت هاي اجتماعي و انجام فعاليت هاي جايگزين مثل ورزش مهم ترين راه هاي پيشگيري از استعمال دخانيات در نوجوانان وجوانان است.

كسب مهارت هاي زندگي مهمترين روش پيشگيري از استعمال دخانيات در نوجوانان و جوانان است

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران با بيان اينكه 10 درصد افراد كشور روزانه سيگار مي كشند، گفت: كسب مهارت هاي زندگي، شركت در فعاليت هاي اجتماعي و انجام فعاليت هاي جايگزين مثل ورزش مهم ترين راه هاي پيشگيري از استعمال دخانيات در نوجوانان وجوانان است.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي مازندران، دكتر محسن اعرابي با اشاره به اينكه سيگار سالانه منجر به مرگ 11 هزار ايراني مي شود، افزود: بايد به فرزندان خود بياموزيم با خودمراقبتي از سلامت خود و اعضاي خانواده محافظت نمايند.
وي، از والدين خواست الگوى مناسبى براى فرزندان خود باشند و هرگز بر خلاف گفته خود عمل نكنند.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران، بر ايجاد  فضايي آرام كه فرزندان در آن احساس آرامش كنند، تاكيد و در خطاب به والدين تصريح كرد: والدين به صحبت هاى فرزندانتان خوب گوش كنيد. با لبخند، تكان دادن سر و استفاده از جملات مثبت نظير"چقدر جالب"،" من اين را نمي دانستم " و ... آنها را به گفتن بيشتر تشويق كنيد.
دكتر اعرابي، ادامه داد: از فرزندانتان انتظار نداشته باشيد آرزوهاى برآورده نشده شما را محقق كنند، از قبل، خود را براى پاسخ گويى به سؤالات كنجكاوانة فرزندانتان آماده كنيد.
وي با بيان اينكه ممكن است روزى فرزندان از شما بپرسند كه آيا تاكنون سيگار مصرف كرده ايد؟ اظهارد اشت: اين سوال فرصت خوبى است كه علت عدم مصرف خود را به زبان فرزندتان به آنها منتقل كنيد يا اگر احيانا قبلا مصرف كرده ايد علت گرايش خود را به سيگار و سپس كنار گذاشتن آن را به ايشان بگوييد و اينكه حالا چرا مي خواهيد ايشان اشتباه شما را تكرار نكنند . به ياد داشته باشيد كه نبايد مسائل را بيش از اندازه تشريح كنيد تا مباداكنجكاوى آنها برانگيخته شود.
دكتر اعرابي، افزود: با تقويت قدرت اعتماد به نفس، تصميم گيرى و از بين بردن افسردگى و كمرويى فرزندان، آنها را در برابر شرايط آسيب زا مقاوم سازيد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران با اشاره به اينكه راه مقاومت و پايدارى در برابر فشار همسالان را در خصوص مصرف سيگار به فرزندانتان بياموزيد تا از نه گفتن به آنها نهراسند، تصريح كرد: موانع را برداريد. به فرزندانتان انگيزه بدهيد و از آنها حمايت كنيد.
وي اظهار داشت:  وقت بيشترى را با فرزندانتان صرف كنيد. با آنان به رستوران، پارك، كوه، سينما و ... برويد . به اتفاق آنان به موسيقى گوش دهيد و از همه مهم تر به آنان ابراز عشق كنيد و بگوييد كه دوستشان داريد.
دكتر اعرابي، خاطرنشان كرد: سعى كنيد حتى آهنگ صدايتان ملايم و دوستانه باشد. مواضع خود را برابر سيگار، مواد و الكل مشخص كنيد و صريحاً آن را به زبان بياوريد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران ، از والدين خواست عقايد خود را به زور به فرزندان تحميل نكنند و قوانين مناسب و سازندة مشخصى را در خانواده وضع و نظم لازم را برقرار كنند و براى سرپيچى از آن تنبيه مناسبى در نظر بگيرند و قاطعانه آنها اجرا نمايند.
وي با اشاره به اينكه والدين  سعى كنند در ساعات غذا خوردن همة اعضاي خانواده را دور هم جمع كنند، گفت: فرزندان خود را قبل از رسيدن به سنين بحرانى نسبت به مضرات و عواقب ويرانگر مصرف سيگار آگاه سازيد.
دكتر اعرابي، تصريح كرد: فرزندانتان را بيش از اندازه و به طور اغراق آميز نترسانيد و از چگونگى دوست يابى و معاشرت فرزندان خود با ديگران آگاه باشيد و با والدين دوستانشان ارتباط برقرار كنيد. در صورتى كه به منزل دوستشان رفتند از حضور والدين ايشان در منزل مطمئن شويد و به حضور ساير اعضاي خانواده اكتفا نكنيد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران ، در بخش ديگري از سخنانش، به توجه والدين بر نحوة خرج كردن پول توسط فرزندانتان تاكيد و تصريح كرد:  والدين براى اوقات فراغت فرزندان خود برنامه ريزى كنند و همواره آنان را به مطالعه، ورزش وتفريحات سالم ترغيب نماين د و زمينة اين امور را برايشان فراهم كنند.
دكتر اعرابي، به والدين توصيه كرد زمان مناسبى را به گفتگو با فرزندانتان اختصاص دهيدچرا كه فرزند شما ارزش نصايح تان را با ارزش زمانى كه به آن اختصاص داده ايد مي سنجد.
وي افزود:  راهنمايي هاى خود را از طريق مربيان و دبيرانشان به آنها منتقل كنيد. جوانان باورها و ارزش هاى خود را دارند. طبيعتاً اگر والدين بهترين نصايح را هم بگويند ممكن است آنها را نپذيرند. شنيدن نصايح شما از زبان مربيان و دبيرانشان تأثير بيشترى برآنها مي گذارد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران ، با بيان اينكه بين فرزندانتان تبعيض قائل نشويد، گفت: تفكر انتقادى را كه از ويژگي هاى دوران بلوغ و نوجوانى است، در فرزندان خود سركوب نكنيد.
وي، اظهار داشت: فرزندان را به رعايت اصول مذهبى و انجام فرائض دينى تشويق كنيد و در انجام فعاليت هاى منطقى به فرزندان خود استقلال و آزادى بدهيد.
دكتر اعرابي، به والدين توصيه كرد در رفتارهاى خود بيشتر دقت كنند زيرا  ممكن است با تمسخر يك معتاد و يا صحبت كردن با لحن افراد معتاد پيام نادرستي را به فرزندان منتقل شود.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران ، تصريح كرد: اگر مي خواهيد مانع پويايى و رشد جسم و روان فرزندانتان نشويد، از انتقاد غيرسازنده، تمسخر و شرمنده كردن آنان به ويژه در مقابل ديگران بپرهيزيد.
وي بر تشويق جوانان و نوجوانان به دليل رفتارهاي مثبت از سوي والدين تاكيد كرد و گفت: والدين در موقعيت هاى بحراني، فشارها و تنش هاى روحي، راهنما و همراه فرزندان خودباشند.
دكتر اعرابي، خاطرنشان كرد: هرگز فضاى خانه را متشنج نكنيد و از مشاجره و بحث هاى بيهوده بپرهيزيد. مسئوليت و تكليفى به فرزندان خود بدهيد كه با توان آنان متناسب باشد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران ،  ادامه داد: در روابط خود با فرزندان تان همواره صادق و مهربان باشيد. همواره در نظر داشته باشيد كه خانواده ها در زمينة پيشگيرى از استعمال دخانيات، نقش بسيار مؤثرترى بر عهده دارند لذا به منظور پيشگيري از سيگاري شدن فرزندان، قدرت نه گفتن را در آنان تقويت  كنيد. به آنها بگوييد براي آن كه بگوئيد" نه" به روش زير عمل كنند:
-زمان مناسبي را براي " نه " گفتن انتخاب كنيد.
-تا جاي ممكن از آشنايي و نزديك شدن به افراد نامناسب خودداري كنيد تا مجبور نباشيد در موقعيت هاي سخت بعدي خود را تحت فشار پيشنهادهاي نابود كننده، احساس كنيد.
-مهم ترين " نه " را به خود بگوييد . بارها و بارها با خود بگوييد "نه، من با چنين افرادي دوستي نخواهم كرد" يا " نه، من هرگز چنين پيشنهادهايي را نمي پذيرم".
-اگر چيزي به شما پيشنهاد شد كه نمي خواهيد آن را بپذيريد، خيلي محكم بايستيد و با بيشترين توان خود يك جمله كوتاه بگوييد و بلافاصله محل را ترك كنيد.
-بعد از گفتن "نه"، بايد ارتباط خود را با افراد نامناسب به طور كامل قطع كنيد.
-خود را در معرض وسوسه هاي بعدي اين افراد قرار ندهيد.
-تصاوير مثبتي از خود و آيندة خود در ذهن داشته باشيد كه بتوانيد در زمان  هجوم وسوسه ها با استفاده از اين تصاوير، دوباره به خودتان بگوييد “نه من آيندة خود را نابود نخواهم كرد".
گفتني است  7-1 ارديبهشت ماه هفته ملي سلامت،  با شعار " يك عمر سلامتي با خودمراقبتي" نامگذاري شد

يك عمر سلامت با خودمراقبتي/3
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal