حوزه ریاست
۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ آذر
br ENGLISH
تاریخ: 1393/02/01 تعداد بازدید : 1
يك عمر سلامت با خودمراقبتي/4
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران گفت:سالانه در شهر تهران بيش از 4هزار و 400 نفر بر اثر آلودگي هوا مي ميرند. 5.5 درصد از مرگ هاي شهر تهران منتسب به آلودگي هواست.

5.5 درصد از مرگ هاي شهر تهران منتسب به آلودگي هواست

معاون بهداشتي دانشگاه  علوم پزشكي مازندران گفت:سالانه در شهر تهران بيش از 4هزار و 400 نفر بر اثر آلودگي هوا مي ميرند. 5.5 درصد از   مرگ هاي شهر تهران منتسب به آلودگي هواست.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي مازندران، دكتر محسن اعرابي  ضمن اعلام مطلب بالا، تصريح كرد:
 2522 مورد بستري قلبي عروقي و مورد6925 بستري به دليل بيماري تنفسي سالانه در شهر تهران، ناشي از آلودگي هواست.
تهران 70 هزار خودروي غيراستاندارد در حال تردد دارد كه به اندازه 210 هزار خودروي استاندارد، هوا را آلوده مي كند(هر خودروي غيراستاندارد به اندازه 3 برابر خودروي استاندارد).
به عبارت ديگر: در شهر تهران در هر 2ساعت يك نفر بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهد.
دكتر محسن اعرابي خودمراقبتي را عامل مهم حفظ سلامت دانست و ادامه داد:
با رعايت اين توصيه ها از سلامت خود و اعضاي خانواده تا ن، مراقبت كنيد:
- بهتر است بدانيد كه كودكان، سالمندان، مادران باردار و مبتلايان به بيماري هاي قلبي ريوي از جمله گروه هاي در معرض خطر آلودگي هوا هستند. آلودگي هوا علاوه بر سيستم تنفسي مي تواند بر روي ساير ارگان ها نيز اثرات مخربي را به جاي گذارد.
-  ماندن در ترافيك و استنشاق هواي آلوده، سرعت ابتلا به آسم را در كودكان افزايش مي دهد . ورود آلاينده هاي موجود در هواي خيابان هاي پر رفت و آمد موجب كاهش سطح اكسيژن خون مي شود . بنابراين تا آنجا كه مي توانيد در شرايط آلودگي هوا، كودكان را در منزل نگه داريد.
- نخستين و مهم ترين توصيه در مواقع اضطراري آلودگي هوا، ترك شهر درصورت امكان است و درصورت نبود اين امكان، حداقل توصيه اين است كه افراد به سطح شهر به ويژه مراكز آلوده نروند. توصيه اكيد اين است كه كودكان و سالخوردگان و بيماران قلبي و تنفسي اكيدا در سطح شهر تردد نكنند.
- استفاده از ماسك يكي از راه هاي حفاظت از خود در برابر آلودگي هوا است ولي در استفاده از همين ماسك ها هم بايد نكاتي را رعايت كرد . ماسك هاي كاغذي به لحاظ اينكه آلاينده ها را از خود عبور مي دهند به هيچ وجه توصيه نمي شوند و بهتر است از ماسك هاي فيلتردار و ماسكي كه دهان و بيني را بطور كامل پوشش مي دهد، استفاده كنيد.
- بهتر است بدانيد كه كودكان به دلايلي نسبت به بزرگسالان بيشتر در معرض خطر آلودگي هوا قرار دارند به اين دليل كه كودكان با سرعت بيشتري تنفس مي كنند و با مواد آلوده كننده هوا تماس بيشتري دارند . بنابراين اگر بنا به دلايلي مجبور شديد فرزند خود را در شرايط آلودگي هوا بيرون ببريد، ماسك را فراموش نكنيد.
- در شرايطي كه آلودگي هوا زياد است، به افرادي كه در محيط بيرون تردد مي كنند توصيه مي شود قبل از خوردن غذا دهان خود را شست وشو دهند . همچنين پس از مراجعت به خانه بايد حتما دوش بگيرند، چون آلودگي ها روي پوست بدن و موها مي نشينند و از طريق پوست، جذب بدن مي شوند.
- در زمان اوج آلودگي هوا، روزانه سه مرتبه بيني خود را با محلول سرم يا حتي آب شست وشو دهيد . چرا كه بخشي از آلودگي ها جذب مخاط بيني مي شوند. هم چنين توصيه مي شود روزانه سه مرتبه چشم ها را شست وشو دهيد زيرا از طريق چشم نيز آلودگي ها جذب بدن مي شوند و البته چشم ها نيز آسيب مي بينند.
- پزشكان توصيه مي كنند در روزهايي كه آلودگي هوا بيشتر است افراد آسيب پذير از جمله افراد مبتلا به بيماري هاي تنفسي در منزل بمانند و بطور كلي در شرايط بحران آلودگي هوا، افراد از قدم زدن و انجام فعاليت هاي ورزشي در فضاي باز خودداري كنند.
- در زمان آلودگي هوا، هواي خانه و محيط هاي اداري نيز مي تواند آلوده باشد. يكي از راه حل هاي كاهش آلودگي هوا در خانه استفاده از گياهاني است كه به صورت طبيعي منجر به پاكيزگي هوا در منزل مي شوند.
-  در زمان آلودگي هوا ، حتي الامكان از محيط هاي سرپوشيده ( منزل و يا محل
كار)خارج نشويد.
-كليه درب ها و پنجره هاي محل كار و منزل خود را بسته نگاه داشته و از باز و بسته كردن غير ضروري آنها خودداري فرمائيد.
- گردوغبار و آلودگي هوا مي تواند سبب آلودگي مواد غذايي شود، درصورتيكه غذاهاي پخته شده بصورت روباز در معرض اين گردوخاك ها باشند مي توانند باعث مسموميت غذايي و بروز بيماري هايي همراه با اسهال و استفراغ شوند.
- از انجام فعاليت بدني(ورزش و فعاليت هاي فيزيكي) سخت جدا" پرهيز نمائيد.
- ضروري است مسئولين مدارس و مهدهاي كودك در زنگ هاي تفريح و ورزش، از حضور دانش آموزان در محوطه مدرسه ممانعت نمايند.
- بدليل فعاليت بدني سنگين ساختمان سازي توسط كارگران ساختماني، توصيه مي شود حجم فعاليت آنها در روزهاي غبارآلود كاهش يافته و از فعاليت هايي كه منجر به ايجاد گردوغبار بيشتر مي شود خودداري نمايند.
- در صورت بروز علائمي نظير تنگي نفس، سرد درد، سرفه ، تحريك گلو و . . . ، در اسرع وقت با اوژرانس 115 تماس گرفته و يا به نزديكترين مركز بهداشتي، درماني مراجعه نمائيد.
- اگر داراي آسم هستيد و نشانه هايي مانند كوتاهي تنفس، سرفه و خس خس كردن و درد قفسه سينه را مشاهده نموديد، بر نامه درماني خود را دنبال كنيد و اگر نشانه ها برطرف نشد با پزشك خود مشورت كنيد.
-  نيروهاي راهور پليس و ساير افرادي كه نياز مبرم به ارائه خدمات آنان در هواي باز مي باشد، از وسايل حفاظت تنفسي استفاده نمايند.
- به ياد داشته باشيد كه رعايت توصيه هاي تغذيه اي در شرايط آلودگي هوا بسيار اهميت دارد زيرا در شرايط آلودگي هوا همه آسيب پذير هستند.  به كار بستن اين توصيه هاي تغذيه اي فقط براي كودكان، سالمندان و بيماران نيست بلكه همه بايد اين توصيه ها را رعايت كنند تا كمترين آسيب را از هواي آلوده ببينند.
- يكي از توصيه هاي تغذيه اي در شرايط آلودگي هوا مصرف شير كم چرب است زيرا كلسيم موجود در شير از جذب سرب و فلزات سنگين موجود در هواي آلوده جلوگيري مي كند . مصرف لبنيات و شير پرچرب به دليل كاهش كارايي سيستم ايمني و بروز بيماري هاي ريوي در هواي آلوده توصيه نمي شود.
- مصرف روزانه شير و مواد لبني به مقدار كافي، عوارض ناشي از آلودگي هوا را بر دستگاه گوارش كاهش مي دهد. زيرا شير به دليل دارا بودن فسفر، منيزم و كلسيم، خنثي كننده سموم بوده همچنين دفع ادرار، مدفوع و مواد آلاينده را تنظيم مي كند.
- مصرف انواع فرآورده هاي پروتئيني مانند گوشت، مرغ، ماهي، نخود سبز، حبوبات به ويژ ه عدس و جوانه گندم به دليل بالابودن ميزان روي در شرايط آلودگي هوا توصيه مي شود . همچنين شير و لبنيات، غلات سبوس دار و تخم مرغ نيز از منابع غذايي روي هستند.
- منيزيم به دليل خاصيتي كه در كاهش جذب سرب و كادميوم در روزهاي آلودگي هوا دارد، بسيار كمك كننده است . مصرف انواع سبزيجات با رنگ سبز تيره مانند كاهو، اسفناج، كرفس، انواع سبزي خوردن كه از اين ماده مغذي غني هستند، به همه افراد توصيه مي شود . بهتر است تا جايي كه امكان دارد از سبزيجات تازه استفاده كنيد.
- در هنگام آلودگي هوا، از ميوه ها و سبزيجات تازه بيشتر استفاده كنيد. داشتن يك رژيم غذايي متعادل به طوري كه ميوه و سبزيجات آن به ميزان كافي باشد، مي تواند تنفس را براي كودكان و حتي بزرگسالان آسان كند، خصوصا در شرايطي كه هوا بسيار آلوده است.
- بهتر است ميوه ها و سبزيجات در شرايط آلودگي هوا به صورت خام مصرف شوند تا مي توان به C موجود در آن ها حفظ شود. از مهمترين منابع ويتامين C مركبات مانند پرتقال، نارنگي، گريپ فروت، فلفل سبز، كلم بروكلي، گل كلم، كلم برگ، گوجه فرنگي، سبزيجات برگ سبز، اسفناج، كيوي، طالبي، توت فرنگي و سيب زميني اشاره كرد.
- سيب در ميان انواع ميوه هايي كه وجود دارد بيشترين تاثير را بر دستگاه تنفسي داشته و در بهبود فعاليت اين ارگان تاثيرگذار است . مصرف 5 عدد سيب در هفته مي تواند اثرات زيادي را در عملكرد ريه ها داشته باشد . با مصرف اين مقدار سيب، حجم ريه به ميزان زيادي افزايش مي يابد و همين دليلي بر بهبود فعاليت دستگاه تنفسي است.
- نوشيدن مايعات به ويژه آب در شرايط آلودگي هوا نه تنها باعث شست وشوي دستگاه گوارش مي شود بلكه عطش و خشكي دهان ناشي از آلودگي هوا را نيز از بين مي برد. از طرفي با نوشيدن آب و فعاليت دستگاه گوارش، بخشي از آلودگي هاي وارد شده به بدن توسط ادرار دفع مي شود.
- مصرف تنقلات كم ارزش مثل چيپس و پفك و نوشابه هاي گازدار، به دليل ايجاد اختلال در جذب عناصر مفيد در بدن، مي توانند اثرات سوء آلودگي هوا را دو برابر كنند. سوسيس و كالباس به دليل داشتن مواد افزودني و نگهدارنده، علاوه بر اين كه به خودي خود مضر و سرطان زا هستند، براي افرادي كه در معرض آلودگي هواي شهرها قرار دارند، به هيچ وجه توصيه نمي شوند.

يك عمر سلامت با خودمراقبتي/4
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal