حوزه ریاست
۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ آذر
br ENGLISH
تاریخ: 1393/02/01 تعداد بازدید : 0
يك عمر سلامت با خودمراقبتي/5
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران گفت: 88 درصد مردم در روز كمتر از پنچ واحد ميوه و سبزي مصرف مي كنند (ميانگين ميوه يا سبزي مصرفي يك و نيم واحد) يعني 17 ميليون و 700 هزار ايراني دچار اين مشكل هستند و سالانه 6803 نفر به اين علت فوت مي كنند.به عبارت ديگر از هر 10 نفر مردم كشورمان فقط يك نفر در طول روز به اندازه كافي ميوه و سبزي مصرف مي كند.

88 درصد مردم در روز كمتر از پنچ واحد ميوه و سبزي مصرف مي كنند

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران گفت:  88 درصد مردم در روز كمتر از پنچ واحد ميوه و سبزي مصرف مي كنند (ميانگين ميوه يا سبزي مصرفي يك و نيم واحد) يعني 17 ميليون و 700 هزار ايراني دچار اين مشكل هستند و سالانه 6803 نفر به اين علت فوت مي كنند.به عبارت ديگر از هر 10 نفر مردم كشورمان فقط يك نفر در طول روز به اندازه كافي ميوه و سبزي مصرف مي كند.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي مازندران، دكتر محسن اعرابي، با طرح اين سوال كه شما در برابر سلامت خود ، خانواده و جامعه چه مسووليتي داريد؟ تصريح كرد:
با رعايت اين توصيه ها از سلامت خود و اعضاي خانواده تان، مراقبت كنيد:
1- حتما در روز 5 نوبت ميوه ها و سبزي هاي خام را در برنامه غذايي خود قرار دهيد.
2- ميوه هاي تازه را انتخاب كنيد.
3- در هر وعده غذايي حتما در كنار غذا از سبزي ها استفاده كنيد.
4- ميوه هاي تازه يا آبميوه را به عنوان ميان وعده در طول روز مصرف كنيد.
5- بيشتر سعي كنيد سالاد را با آبليمو، آبغوره و يا سس هاي كم چرب ميل كنيد.
6- با صرف سبزيجات همراه وعده هاي غذايي يك الگوي خوب براي كودكان باشيد.
7- همواره يك ظرف بزرگ ميوه روي ميز، كابينت يا در داخل يخچال بگذاريد تا با ديدن آن شما و خانواده تان تشويق به مصرف ميوه شويد.
8-هنگام نهار و شام يك ظرف بزرگ سالاد بخوريد البته با سس هاي بدون چربي
9- سعي كنيد ميوه هاي خرد شده و قطعه قطعه شده را سريع مصرف و تا زمان مصرف در يخچال نگهداري كنيد. زيرا با پوست كندن و قطعه قطعه كردن و با آسيب به بافت آنها به مرور محتواي ويتامين ها در آن كم خواهد شد.
10- براي تشويق كودكان به مصرف ميوه همواره به عنوان ميان وعده مدرسه ميوه را در نظر بگيريد و فراموش نكنيد كه ذائقه كودكان از دوران كودكي شكل مي گيرد.
11- بيشتر از ميوه هاي كامل (با پوست ) يا قطعه قطعه بجاي آب ميوه استفاده كنيد، تا بتوانيد از فيبرهاي رژيمي آنها استفاده كنيد.
12- تنوع را در مصرف ميوه ها رعايت كنيد. زيرا تركيب ميوه ها نيز با هم متفاوت مي باشد . بدين ترتيب ويتامين ها و تركيبات مختلف را دريافت مي كنيد . گيلاس و آلبالو و توت با سرطان مي جنگند . سيب داراي مقدار زيادي فيبر مي باشد . پرتقال و كيوي محتوي مقدار زيادي ويتامين C مي باشند
13- اگر پوست ميوه را جدا كرديد از قرار دادن آن در مجاورت هوا خودداري كنيد زيرا از بين مي رود. ويتامين هاي آن به خصوص ويتامين C از بين مي رود.
14- آب ميوه هاي طبيعي بخوريد و از خوردن آب ميوه هاي مصنوعي پرهيز كنيد، زيرا يك ليوان آبميوه مصنوعي، داراي 10 قاشق چايخوري شكر است و بعضي از آن ها به وسيله آب رقيق شده اند.
15- ميوه هاي خشك بخوريد، زيرا با وجودي كه قند زيادي دارند، اما به همان نسبت داراي مقدار فوق العاده زيادي فيبر نيز هستند.
16- از خوردن ميوه هايي كه روي دسرها يا شيريني ها موجودند و به وسيله كرم يا خامه پوشيده شده اند، پرهيز كنيد، زيرا با خوردن اين ميوه ها علاوه بر ويتامين، مقدار زيادي چربي مضر و كالري را وارد بدن خود مي كنيد.
17- تا جاي ممكن سعي كنيد از سبزيجات به صورت خام استفاده كنيد . در صورتي كه سبزي مي بايستي پخته شود آن را به مقدار جزئي و با روغن كم تفت دهيد . به خاطر بسپاريد كه پخت طولاني مدت سبزي از ارزش غذايي آن و ويتامين هاي موجود در آن مي كاهد.
18-به جاي آبپز كردن از دستگاه هاي بخار پز براي پخت سبزيجات استفاده كنيد . زيرا در صورت آبپز كردن سبزيجات ، مقدار زيادي از ويتامين هاي آن از بين رفته و از طريق دور ريز آب پخت از دست مي روند . در حاليكه بخارپز كردن به حفظ رنگ، بافت و ارزش غذايي سبزي كمك مي كند.
19- سبزي ها را به مدت زياد حرارت ندهيد و به هنگام پختن در ظرف را ببنديد.
20- كودكان اغلب، غذاهايي را ترجيح مي دهند كه به صورت جداگانه سرو شود و مخلوط نباشد بنابراين، به جاي مخلوط سبزيجات، سبزي ها را بطور جداگانه سروكنيد و از سبزيجاتي كه رنگ هاي قرمز و نارنجي دارند مانند هويج بيشتر استفاده كنيد.
21- قبل از مصرف سبزي ها و ميوه ها آنها را به دقت بشوييد و ضد عفوني كنيد.
22- ميوه هايي را كه پوست آنها خوردني است را با پوست بخوريد البته لازم است پوست اين ميوه ها كاملا شسته شود.
23- براي پختن سبزي ها از آب كم استفاده كنيد، آب حاصل از پختن سبزي ها را در غذا استفاده كنيد.
24- بهتر است سعي كنيد سبزي ها را به صورت خام مصرف كنيد چون ويتامين هاي آن بيشتر حفظ مي شود.

يك عمر سلامت با خودمراقبتي/5
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal