حوزه ریاست
۱۳۹۶ دوشنبه ۲۷ آذر
br ENGLISH
تاریخ: 1393/02/07 تعداد بازدید : 22
16-10هفته بسيج اطلاع رساني تغذيه
انتخاب ناآگاهانه مواد غذايي و افراط در مصرف مواد قندي، شيريني و چربي ازعلل عمده افزايش وزن است

 

10-16 دي هفته بسيج اطلاع رساني تغذيه

 

 انتخاب ناآگاهانه مواد غذايي و افراط در مصرف مواد قندي، شيريني و چربي ازعلل عمده افزايش وزن است.

- استفاده فراوان  از منابع غذايي نشاسته اي ارزان، كم تحركي ونداشتن فعاليت جسماني از علل عمده افزايش وزن است.

-براي كنترل افزايش وزن، كاهش مصرف چربي ، مواد قندي ،مواد نشاسته اي وپروتئيني امري لازم است.

- افزايش مصرف منابع غذايي حاوي فيبر شامل ميوه ها، سبزي ها، گروه نان و غلات واصلاح عادات و رفتارهاي تغذيه اي نامناسب در كنترل افزايش وزن موثر است.

- تحرك كافي از طريق پياده روي منظم روزانه (مثلا" يك ساعت پياده روي در روز) در صورت نداشتن ممنوعيت پزشكي به داشتن وزن مناسب كمك مي كند .

- با اجتناب از سرخ كردن غذاها و حتي الامكان طبخ غذاها به شكل آب پز، بخارپز و كبابي ، راههاي دريافت چربي بدن را كاهش دهيد.

-مصرف چربي ها شامل كره حيواني، مارگارين، خامه، سرشير، دنبه و پيه را كاهش داده و چربي هاي قابل رويت گوشت قرمز و پوست مرغ قبل از طبخ را جدا كنيد.

- از شير و لبنيات كم چرب بجاي شير و لبنيات پرچرب استفاده كنيد.

- مصرف شيريني ها، كيك هاي خامه اي و دسرهاي پرچرب يا شيرين را محدود كنيد.

- بجاي سرخ كردن ماهي و مرغ آنها را تنوري ، آب پز يا كباب نماييد. (سينه مرغ مقدار كمتري چربي دارد)

 - مصرف كله پاچه، دل، قلوه، جگر، زبان و مغز، سوسيس و كالباس و انواع پيتزاي پرچرب را محدود كنيد.

 - در زمان چرخ كردن گوشت از اضافه كردن چربي و دنبه به آن خود داري كنيد.

- از سيب زميني آب پز يا تنوري بجاي سرخ كرده استفاده كرده و مصرف چربي را كاهش دهيد.

- مصرف زرده تخم مرغ را به سه عدد در هفته چه به صورت تنها يا در انواع غذاها مثل كوكو و املت محدود كنيد.

- از تنقلات پرچرب نظير چيپس، پيراشكي، شكلات و .....استفاده نكنيد.

-از راه هاي كاهش دريافت مواد قندي استفاده از ميوه هاي تازه بجاي شيريني و شكلات به عنوان ميان وعده است.

- مصرف نان هاي شيرين (نان قندي، نان شير مال، شيريني وكيك) و انواع شكلات و آب نبات را محدود كنيد.

- دوغ، آب و آب ميوه هاي طبيعي بجاي نوشابه هاي گازدار از بهترين نوشيدني هاست.

-براي درفت مواد قندي كمتراز سيب، هلو، گلابي استفاده كرده و مصرف ميوه هاي شيرين مانند انگور، خربزه، خرما، انجير، توت و... را محدود كنيد.

-از مصرف نان همراه با برنج در هنگام صرف غذا خودداري نماييد.

- در دوران كودكي و نوجواني كمبود يد موجب گواتر، كم‌كاري تيروئيد، عقب ماندگي جسمي و در بزرگسالان علاوه بر اين بيماريها باعث ايجاد ناراحتيهاي گوارشي و قلبي هم مي شود. بنابراين نمك‌هاي مصرفي خود را از انواع يددار تصفيه شده انتخاب كنيد.

-نان ، برنج ، غلات و سيب زميني تأمين كننده انرژي ، پروتئين ، ويتامين و املاح هستند ولي اهميت عمده آنها تأمين انرژي است.

- شير ، ماست ، پنير ،كشك و لبنيات منابع پروتئين وكلسيم بدن را تشكيل مي دهند . براي رشد فرزندانمان و پيشگيري از مشكلات استخواني ،از مواد پروتئين دار و كلسيم دار استفاده كنيد .

-گوشت ، مرغ ، ماهي ، تخم مرغ و حبوبات منابع پروتئين آهن دار بدن ما هستند .

-سبزيها و ميوه ها ، ويتامين ها و املاح بدن ما را تأمين مي كنند و همچنين داراي فيبرهاي غذايي هستند كه از ابتلا به يبوست جلوگيري مي كنند .

- بهتر است سبزي ها را به صورت خام مصرف كنيد چون ويتامين هاي آن بيشتر است .

- ميو ه هايي كه پوست آن ها خوردني است را با پوست بخوريد.

-به جاي آب ميوه بهتر است از ميوه به علت ارزش تغذيه اي بيشتر آن استفاده كنيد.

- آب ميوه هاي صنعتي را به علت پايين بودن ارزش تغذيه اي و افزايش مواد افزودني ،كمتر مصرف كنيد .

-چربي هاي ترانس (مانند روغن جامد) كلسترول خون را افزايش مي دهند اين چربي ها در محصولات لبني ، گوشت قرمز، چيپس و كيك ها هم يافت مي شوند.

-ميوه ها و سبزي ها حاوي آنتي اكسيدان (موادضد سرطان)،  مواد معدني و مواد مغذي مفيدي هستند كه سبب توقف آسيب به ديواره رگ ها و در نتيجه كاهش خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي مي شوند.

-مصرف نمك، بيش از نياز بدن، سبب افزايش فشار خون يا تشديد آن مي شود افراد دچار افزايش فشار خون به احتمال بيشتري دچار مشكلات قلبي مي شوند.

-افزايش وزن سبب افزايش كار قلب مي‌شود. فشارخون بر اثر وزن اضافي بالا مي‌رود و ممكن است ميزان كلسترول بد و تري‌گليسيريد نيز افزايش يابد.

-روغن ماهي، زيتون و مغزها ازمنابع خوب روغن هستند ولي نبايد بيشتر از نياز مصرف شوند چون باعث چاقي مي شوند.

- مصرف مواد غذايي حيواني كه داراي كلسترول بالا مي باشند مانند مغزگوسفند ، جگر مرغ ، كليه ، قلب ، ‌امعاء و احشاء گوسفند را محدود كنيد.

-به جاي طبخ غذا با روغن هاي جامد و كره حيواني و مارگارين از روغن هاي  مايع مخصوصاُ روغن زيتون و كانولا (كلزا) در برنامه غذايي خود استفاده كنيد.

-افرادي كه داراي چربي خون هستند گوشت قرمز را فقط 3 بار در هفته به ميزان كم، مصرف نمايند.

-آجيل (در حد متعادل) مصرف شود، چنانچه آجيل بيش از حد متعادل مصرف شود چربي خون را افزايش مي دهد.

-پتاسيم به كنترل و پيشگيري از فشار خون بالا كمك مي كند، بسياري از ميوه ها و سبزيجات و برخي لبنيات و ماهي ها منابع خوبي از پتاسيم هستند.

-به جاي نوشابه هاي شيرين و گاز دار از آب يا دوغ كم نمك بدون گاز استفاده كنيد.

-از مصرف شربت هاي پاكتي و پودري جدا خودداري كنيد . بهترين نوشيدني ، شربت هاي خانگي كم شيرين و انواع دوغ كم نمك ، كم چرب و آبميوه هاي طبيعي مي باشد .

-به جاي سسهاي چرب از سبزي ها، آب ليمو، آب آبغوره، روغن زيتون و ماست كم چرب به عنوان طعم دهنده در انواع سالادها و غذاها استفاده كنيد.

-مصرف ماهي حداقل ۳ بار در هفته به ويژه ماهي هاي روغني مانند ماهي آزاد، ماهي قباد، حلوا، شير، كيلكا و اوزون برون ، براي افرادي كه سابقه بيماري قلبي دارند و همچنين افرادي كه مايل به پيشگيري از ابتلا به اين بيماري هستند توصيه مي شود.

-افراد چاق بايد غذاهاي كم كالري را با فاصله هاي يكسان در طول روز و در 5 الي 6 وعده مصرف كنند.

-از مصرف بستني هاي پرچرب و خيلي شيرين خودداري كنيد يا كمتر ميل كنيد . زيرا اين گونه بستني ها سرشار از چربي هاي حيواني اشباع هستند.

-از مصرف ته ديگ اكيدا خودداري كنيد ، زيرا ته ديگ بسيار پر چرب و پر نمك مي باشد .

-ذائقه افراد از كودكي شكل مي گيرد علاقه كودك به غذاهاي سالم را از اين دوران در ذائقه كودك پرورش دهيد.

-دريافت اضافه چربي غذا با افزايش خطر ابتلا به چاقي و بيماريهاي كرونر و بعضي از انواع سرطانها ارتباط دارد .

- مصرف فيبر باعث پيشگيري از يبوست ، كاهش احتمال بروز بيماري هاي روده مانند سرطان و بواسير ،كاهش كلسترول خون و خطر ابتلاء به بيماري هاي قلبي - عروقي مي شود.

-از غذاهاي شور مثل ماهي دودي ، آجيل شور، پنير شور، چيپس، كنسرو، ترشي هاي شور، سوسيس و كالباس پرهيز كنيد.

-از رژيم ‌هاي غذايي كم نمك ،سبزيجات و ميوه استفاده كرده و از مصرف غذاهاي پر چرب و سرخ شده و روغني اجتناب كنيد.

- انجام ورزش و فعاليت بدني يكي از راههاي مهم پيشگيري از سكته قلبي است .

- از مصرف غذاهاي آماده و موادي مانند سوسيس و كالباس و نوشابه‌هاي گازدار تا حد امكان اجتناب كنيد.

 

روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي مازندران

 

16-10هفته بسيج اطلاع رساني تغذيه
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal