حوزه ریاست
۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۳ آذر
br ENGLISH
تاریخ: 1393/06/08 تعداد بازدید : 98
معاون فني مركز بهداشت استان مازندران گفت:
معاون فني مركز بهداشت استان مازندران در آخرين روز از هفته دولت ضمن تبريك اين هفته به كاركنان خدوم و زحمتكش بويژه كارمندان بهداشت و درمان استان، خواستار توجه كارمندان به سلامت خود از جنبه‌هاي جسمي ، رواني، اجتماعي و معنوي بوده و لزوم رعايت اصول بهداشتي و سلامتي در محيط كار را از نيازهاي ضروري كارمندان دانستند.
 
كارمندان از سلامت خود غافل نشوند
 معاون فني مركز بهداشت استان مازندران در آخرين روز از هفته دولت ضمن تبريك اين هفته به كاركنان خدوم و زحمتكش بويژه كارمندان بهداشت و درمان استان، خواستار توجه كارمندان به سلامت خود از جنبه‌هاي جسمي ، رواني، اجتماعي و معنوي  بوده و لزوم رعايت اصول بهداشتي و سلامتي در محيط كار را از نيازهاي ضروري كارمندان دانستند.
دكتر نادر آهنگر افزود: كارمندان نبايد از سلامت خود در محيط كار غافل شوند چراكه تقريبا" هر كارمندي بيش از يك سوم زندگي خود را در محيط كار بسر مي‌برد و احتمال وجود انواع عوامل خطر فيزيكي و ارگونوميكي برحسب شرايط محيط كار مي‌تواند سلامت كارمندان را به مخاطره افكند. مشكلات عضلاني –اسكلتي بويژه احساس ناراحتي در ستون فقرات، يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي شغلي در ميان كارمندان در سطوح مختلف ادارات است. بيماري ستون فقرات در ميان مشاغل اداري بسيار رايج تر از مشاغل صنعتي است. كارمندان به دليل عدم آگاهي صحيح از نحوه قرار گرفتن در پشت ميز رايانه و برخاستن از آن و همچنين كم تحركي، بيشتر از بقيه مشاغل در معرض خطر ابتلا به درد گردن و كمردرد هستند (حدود 50 درصد از بيماري هاي ناشي از كار در كارمندان).
دكتر آهنگر اضافه كرد: از آنجاييكه در محيط‌هاي اداري، بيشتر فعاليت ها به صورت نشسته انجام مي شود، محيط هاي كاري بايد به نحوي باشد كه فرد در صورت استفاده از رايانه يا ديگر ابزار ديجيتال، كمترين آسيب را ببيند.چيدمان ميز، صندلي و رايانه براي كاربر بايد به نحوي باشد كه آسيب هاي درازمدت به دنبال نداشته باشد.
وي رعايت اصول ارگونومي و اصول اساسي بهداشت محيط كار را امري مهم در پيش گيري از اين بيماري ها دانست و ادامه داد: صندليدر محيط هاي اداري بايد قابل تنظيم باشد و فردي كه قرار است از آن استفاده كند بايد بتواند ارتفاع صندلي را با قد خود تنظيم كند. صندلي استاندارد داراي دسته است و پشتي آن به گونه اي است كه از ستون فقراتحمايت مي كند و شيب مناسبي دارد.
وي تاكيد كرد: صفحه رايانه بايد در ارتفاع مناسبي قرار داشته باشد، به نحويكه كاربر مجبور نباشد گردن خود را خم كند و نقطه ديد فرد بايد منطبق با بالاي صفحه رايانه بوده و اگر كاربر به صورت دايم نشسته است، بايد زيرپايي تا از فشار اضافي به ستون فقرات كمري جلوگيري شود، همچنين فاصله مناسب با صفحه نمايش رايانه حدود 30 سانتي متر است (تقريبا به اندازه طول دست شخص).
وي افزود: علاوه بر چيدمان وسايل كار، اعمال روش هاي كاري مناسب هم ضروري است. به عنوان مثال كارمند حتما بايد دقايقي در روز به استراحت بپردازد و با انجام نرمش هاي ساده كششي بصورت نشسته روي صندلي يا ايستاده كنار صندلي هر 45 دقيقه تا يكساعت يكبار از بي‌تحركي خود جلوگيري نمايد.
مسئله بعدي كه در محيط اداري حائز اهميت است، مسئله رعايت بهداشت عمومي مناسب در محيط است. داشتن تاسيسات عمومي مناسب، پاكيزگي محيط، نظافت كف و ديوارها و رنگ مناسب، تهويه مناسب و استفاده از وسايل سرمايشي و گرمايشي مناسب از ابتدايي ترين مواردي است كه يك محيط اداري بايد از آن برخوردار باشد.
از ديگر مسائل مهم در سلامت كارمندان كه توسط معاون فني مركز بهداشت استان مازندران بيان شد: معاينات دوره‌اي كارمندان، تغذيه مناسب در محيط كار، داشتن زمان استراحت و انجام ورزش هاي گروهي مي باشد. تفريح سالم و به موقع مي تواند در بهبود شرائط كمي وكيفي شغلي و همچنين بهره وري افراد كمك كند. كارمندان براي حفاظت از سلامت و پيشگيري از بيماريهاي قلبي و عروقي و ايجاد نشاط و شادي خود بهتر است روزانه به مدت 20 دقيقه در ورزشهاي گروهي هوازي به ويژه همراه با همكاران شركت نمايند. مديران ادارات مي‌توانند با اعطاي پاسهاي اداري ورزشي به اين امر كمك نمايند. لازم به يادآوري است كه شعار«انسان سالم محور توسعه» بايد سرلوحه برنامه‌ريزي همه مديران براي رشد، توسعه و بالندگي كشور و جامعه باشد.

معاون فني مركز بهداشت استان مازندران گفت:
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal