شبکه بهداشت و درمان سوادکوه
۱۳۹۹ جمعه ۲۴ مرداد
br ENGLISH
توصيه هاي غذايي در ماه مبارك رمضان

وعده هاي غذايي توصيه شده در ماه مبارك رمضان

 

  روزه علاوه بر آثار معنوي فراوان و تزكيه روحي مي تواند باعث بركات فراوان از نظر جسمي و فيزيولوژيك باشد. اما از آنجا كه در ايام ماه مبارك رمضان از نظر فيزيولوژيك تغييراتي ايجاد مي شود، بايستي تغييراتي متناظر در شيوه طبيعي زندگي ايجاد گردد. يكي از نكاتي كه در تغذيه سالم توصيه مي شود، داشتن نظم غذايي و مصرف عده هاي غذايي مكرر در روز مي باشد. توصيه مي شود افراد روزه دار همانند زماني كه روزه نيستند سه وعده غذا بخورند كه اين وعده ها شامل سحر، افطار و شام مي باشد. 

AWT IMAGE

  سحر

  بهتر است غذاي مصرفي در وعده سحري خصوصيات و ويژگي هاي وعده ناهار را داشته باشد، بدين علت از نظر تغذيه اي روزه بدون سحري اصلاً توصيه نمي شود. مصرف مواد غذايي شيرين بويژه قندهاي ساده در وعده سحري توصيه نمي شود زيرا مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتيجه كاهش قند خون در ساعات بعدي مي شود. همچنين مصرف مواد غذايي شيرين و قندهاي ساده مثل شيريني و شكلات در وعده سحري موجب مي شود شخص زودتر گرسنه شود.

  از مصرف غذاهاي بسيار چرب و سرخ كردني خودداري كنيد. توصيه مي شود به جاي غذاهاي سرخ كردني از غذاهاي آب پز، بخار پز و كبابي استفاده شود. همچنين از نوشيدن بيش از اندازه چاي در وعده سحري اجتناب شود، زيرا چاي باعث افزايش ادرار و از دست رفتن نمك هاي معدني بدن مي شود. بهتر است از غذاهاي دير هضم مانند حبوبات و غلات، مغزها مانند بادام و ميوه هايي مانند موز و غذاهاي حاوي فيبر (ميوه ها، سالاد و سبزيجات) و مقدار متناسب از مواد غذايي حاوي پروتئين و مواد معدني (تخم مرغ، گوشت و لبنيات) استفاده گردد. توصيه مي شود كه قبل از شروع سحري و مابين هر وعده غذايي از مصرف آب خودداري شود زيرا باعث اختلال در هضم غذا مي گردد. همچنين توصيه مي گردد از مصرف غذاهاي پر ادويه، نوشابه هاي گازدار، چاي پررنگ، قهوه و نمك زياد پرهيز گردد.

 

AWT IMAGE

  افطار

  افطار را بهتر است با كمي آب گرم يا چاي آغاز كرده و پس از آن مي توان از خرما يا كشمش استفاده كرد زيرا اين دو موجب كنترل اشتها مي شود. از شروع افطار با نوشيدني هاي خنك خودداري گردد. مصرف شير گرم، فرني يا شير برنج در هنگام افطار مناسب است. همچنين استفاده از مواد غذايي آبكي مانند سوپ، آش، حليم بدون روغن و مايعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح شخص روزه دار مي شود. در ضمن به جاي مصرف انواع شيريني ها مانند زولبيا و باميه كه فاقد مواد مغذي (ويتامين ها و املاح) مي باشند از مواد غذايي نظير خرما، كشمش و انواع ميوه ها استفاده شود. براي تامين آب مورد نياز بهتر است بعد از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدريج انواع ميوه، چاي كمرنگ و ساير ميوه ها بويژه آب را براي جبران كم آبي بدن استفاده نمود.

AWT IMAGE

  شام

  بهتر است بين وعده افطار و شام فاصله وجود داشته باشد. وعده شام بايد شامل تمام گروه هاي غذايي شامل گوشت و حبوبات، نان و غلات، لبنيات، سبزي ها و ميوه ها باشد. توصيه مي گردد از مصرف غذاهاي پر ادويه، نوشابه هاي گازدار و نمك زياد پرهيز گردد. همچنين از مصرف تنقلات زياد در فاصله شام تا سحر پرهيز شود زيرا اين مواد موجب مي شود در هنگام سحر بدليل پر بودن معده، ميل به غذا كاهش پيدا كند.

AWT IMAGE

 
فايل صوتي آموزشي دكتر ابراهيم مهدوي | كارشناس تغذيه
 
1398/02/17
Powered by DorsaPortal