مرکز بهداشت ساری
۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد
br ENGLISH
تاریخ: 1394/07/06 تعداد بازدید: 96
قلب سالم اولويتي براي همه كس و همه جا
انتخاب¬هاي دوست¬دار سلامت قلب آيا مي¬دانيد محيط اطراف شما و شرايطي كه در آن زندگي مي¬كنيد، چقدر دوست¬دار سلامت قلب و عروق¬تان است؟

شعار روز جهاني قلب 1394:

"قلب سالم اولويتي براي همه كس و همه جا"- 7/7/1394

دكتر رضوانه هاديان كارشناس بيماريهاي غير واگير مركز بهداشت شهرستان ساري در گفتگو با روابط عمومي مركز بهداشت شهرستان ساري:

انتخاب­هاي دوست­دار سلامت قلب

آيا مي­دانيد محيط اطراف شما و شرايطي كه در آن زندگي مي­كنيد، چقدر دوست­دار سلامت قلب و عروق­تان است؟

بيماري قلبي عروقي اولين علت مرگ در دنيا است. در حال حاضر سالانه حدود 3/17 ميليون مرگ در جهان فقط به خاطر بيماري قلبي عروقي رخ مي­دهد كه انتظار مي رود تا سال 2030 اين رقم به 23 ميليون نفر برسد. اما اغلب اين مرگ­ها با پرداختن به عوامل خطري مانند مصرف دخانيات، رژيم غذايي ناسالم و كم تحركي و كنترل يا اصلاح آنها " قابل پيشگيري" هستند.

امسال روز جهاني قلب به اين موضوع تخصيص داده شده كه محيط يا شرايط محيطي چقدر مي­تواند بر عوامل خطر اين بيماري و افزايش آن تأثير بگذارد؟

بيشتر اوقات افراد به علت انتخاب­هايي كه براي بيماري قلبي عروقي خود انجام مي­دهند، از طرف جامعه سرزنش مي­شوند. در حالي كه محيط­هايي كه در آن زندگي، كار و بازي و تفريح مي­كنيم، اثرات زيادي بر انتخاب­هاي درست براي سلامت قلب ما دارند و در بسياري موارد از جهت توانايي و امكان انتخاب گزينه ديگري وجود ندارد.

هر فردي اين حق را دارد كه بتواند براي سلامت قلب خود، انتخاب­هاي دوست­دار قلب سالم را در هر جايي كه زندگي، كار و بازي مي­كند، داشته باشد. ببينيد چگونه مي­توانيد اقداماتي را در شرايط محيطي زير ترتيب دهيد:

- در خانه

- در جامعه

- در كشور

خانه­هاي دوست­دار سلامت قلب

در روز جهاني قلب، يك تمركزي در خانه خود داشته باشيد و ببينيد چه تغييراتي را مي­توانيد براي تبديل آن به يك محيط دوست­دار قلب سالم انجام دهيد. حتي يك تغيير كوچك مي­تواند به كاهش عوامل خطر خود و افراد خانواده شما كمك كند.

در خانه خود مواد غذايي سالم و متنوع فراهم كنيد.

- غذاهايي بسته بندي شده را كه اغلب حاوي شكر، چربي و نمك فراوان هستند، محدود كنيد.

- ميوه و سبزي را در غذاهاي خود بگنجانيد و مواد غذايي شيرين را با مواد غذايي مثل مغزها يا ميوه­ها و سبزيجات جايگزين كنيد.

- غذاهاي محل كار يا مدرسه را در خانه بطور سالم تهيه كنيد.

مصرف دخانيات در خانه را ممنوع كنيد.

- ترك مصرف دخانيات در خانه نه تنها سلامتي شما بلكه سلامتي كودكان را نيز بهبود مي­بخشد.

- با ترك مصرف دخانيات همچنين مي­توانيد يك الگوي مثبت براي فرزندان خود باشيد.

فعال باشيد

- تماشاي تلويزيون و ور رفتن با تلفن همراه در خانه را محدود كنيد و فكر كنيد در عوض چه چيزي مي­توانيد جايگزين كنيد

- فعاليت­هايي را در بيرون از منزل ترتيب دهيد، مانند پياده­روي، دوچرخه­سواري، كوه پيمايي يا بازي هاي ساده در حياط

بيماري قلبي عروقي خود را بشناسيد

- به پزشك خانواده خود يا افراد حرفه­اي ديگر در بهداشت مراجعه كنيد كه بتواند فشار خون، كلسترول و قند خون، وزن و نمايه توده بدني شما را اندازه­گيري كند و در خصوص پيشگيري و كنترل اين عوامل مشاوره دهد.

- هنگامي كه از ميزان خطر بيماري قلبي­عروقي خود مطلع شديد، مي­توانيد يك برنامه خاص در زندگي روزمره­تان تهيه كنيد تا سلامتي قلب و عروق خود را بهبود بخشيد. كاركنان بهداشتي­تان نيز خواهد توانست در صورت لزوم در خصوص تنظيم اين برنامه و انواع درمان­هاي مناسب به شما راهنمايي كنند.

جوامع دوست­دار سلامت قلب

در روز جهاني قلب ما جوامع محلي را در سرتاسر دنيا ترغيب مي­كنيم كه مردم اطمينان يابند كه ايشان فرصت­هايي را براي انتخاب­هاي دوست­دار سلامت قلب دارند چون در همسايگي و مجاورت آن­ها محل­هايي هستند كه مردم مي­توانند از آنها براي اين منظور استفاده كنند.

از طريق اقدمات جمعي مي­توانيد تغييراتي در منطقه زندگي خود ايجاد كنيد؛ شامل:

- افزايش كيفيت آموزش­هاي فعاليت بدني در مدارس و مراكز نگهداري خردسالان و كودكان

- ايجاد و حفظ همسايگي ايمن براي فعاليت بدني، مانند روشنايي خوب خيابان، مسير پياده­روي متصل و بسته يا زمين هاي بازي

- اطمينان از اين كه مدارس، محل­هاي كار، تجمع، بيمارستان­ها و مطب­ها، غذاهاي سالم، تهيه و ارائه مي­كنند

براي تغيير و ايجاد فشار بر روي تصميم گيرندگان كه مي توانند تأثير واقعي بر روي ايجاد فضاها و اماكن ايمن در جامعه داشته باشند، سخنراني و تبليغ كنيد.

اما مواردي نيز وجود دارند كه مي­توانيد هم اكنون انجام دهيد تا مدارس، محل هاي كار و جوامع را به سمت محيط­هاي دوستدار سلامت قلب ببريد:

- در محل كار خود تقاضاي منع مصرف دخانيات كنيد و رئيس خود را تشويق كنيد تا به همكاران­تان براي ترك مصرف دخانيات كمك كند.

- اگر مشاهده كرديد محل­هاي مصرف دخانيات در نزديكي محل­هاي بازي، مدارس يا محل­هاي ورودي هستند، معترض شويد.

- تا مدرسه يا محل كار با دوچرخه يا پياده برويد.

- در زمان استراحت براي مصرف ناهار، از پله­ها بالا برويد يا پياده­روي كنيد.

- تقاضا كنيد در بوفه­هاي مدارس يا محل كار، غذاهاي سالم تهيه كنند.

تصميم­گيرندگان و مديران دوست­دار سلامت قلب

در روز جهاني قلب ما سياست­گذاران جهاني و ملي را وادار مي­كنيم، فرصت­هاي بيشتري براي افراد فراهم كنند تا به انتخاب­هاي دوست­دار سلامت قلب دست پيدا كنند.

آن­ها مي­توانند:

- براي جهت­دهي به تبليغات مواد غذايي در رسانه­هاي مختلف مانند جرايد محلي و صدا و سيما مقرراتي درباره ميزان تبليغات و مواجهه مردم با آن تنظيم كنند.

- قوانيني براي گرفتن ماليات از غذاهاي ناسالم وضع كنند و از ميوه­ها و سبزي­هاي توليد محلي حمايت كنند.

- بر قوانين و مقررات در خصوص مبارزه با دخانيات و ممنوعيت بازاريابي و تبليغات آن تأكيد كنند.

- از شناسايي به­موقع بيماري­هاي قلبي عروقي و كنترل هزينه- اثربخش آنها و اصلاح عوامل خطر در افراد پر خطر اطمينان حاصل كنند.

 

قلب سالم اولويتي براي همه كس و همه جا
Powered by DorsaPortal