مرکز بهداشت ساری
۱۳۹۹ جمعه ۱۷ مرداد
br ENGLISH
تاریخ: 1394/10/15 تعداد بازدید: 24
شكر سم خاموش
به مناسبت كمپين ملي كاهش مصرف نمك ،قند وچربي كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت شهرستان ساري گفت: با نگاهي به مصرف سرانه شكر در كشور ايران و مقايسه آن با ساير كشورها متاسفانه مصرف شكر با 3 كيلوگرم بالاتر از ميانگين جهاني حدود 30 كيلوگرم در سال است

شكر سم خاموش

به مناسبت كمپين ملي كاهش مصرف نمك ،قند وچربي كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت شهرستان ساري گفت: با نگاهي به مصرف سرانه شكر در كشور ايران و مقايسه آن با ساير كشورها متاسفانه مصرف شكر با 3 كيلوگرم بالاتر از ميانگين جهاني حدود 30 كيلوگرم در سال است.

به گزارش روابط عمومي مركز بهداشت شهرستان ساري ،«نسرين نظري» اظهار كرد: شكر به عنوان شيرين كننده جايگاه بالايي در سفره خانوار دارد و توجه به اين مسئله ضروري است كه مواد قندي علاوه براين كه ارزش غذايي ندارند حاوي كالري بالايي در حجم اندك هستند و مازاد مصرف آن سبب رساندن كالري اضافي به بدن و درنتيجه اضافه وزن و چاقي مي شود كه خود عامل افزايش خطر ابتلا به بيماري فشار خون بالا و ديابت نوع دو, بعضي از سرطان ها, بيماري هاي قلبي و عروقي, افسردگي, كبد چرب, تري گليسريد خون است و چربي خوب خون(HDL) را كاهش مي دهد.

وي افزود:براي پييشگيري از اضافه وزن و چاقي كل قند و شكر مصرفي بايد كم تر از 6 قاشق چايخوري باشد كه اين مقدار شامل قند پنهان در مواد خوراكي نيز خواهد بود.

كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت شهرستان ساري خاطرنشان كرد:برخي از قندها به طور طبيعي در ميوه ها و سبزي ها و ساير مواد غذايي يافت مي شوند (گلوكز،فروكتوز،لاكتوز)اما بسياري از مواد غذايي كه مصرف مي شوند داراي شكر افزوده هستند. نوشابه هاي گازدار،ماءالشعير،آبميوه هاي صنعتي،شيركاكائو، شير و ماست با طعم ميوه ، بستني،انواع كيك ،شيريني و شكلات ها،از مهم ترين منابع شكر افزوده هستند.

وي مصرف چاي با كشمش،توت خشك و خرما به جاي قند،نداشتن قند افزوده محصولات غذايي،،مصرف آب ، شيركم چرب و دوغ كم نمك به جاي نوشابه هاي گازدار،استفاده از ميان وعده هاو تنقلات كم شيرين نظير خشكبار،برگه ميوه ها ، ميوه و سبزيجات تازه،محدوديت مصرف شكلات ، شيريني جات و محصولات قنادي با توجه به اعتياد آور بودن محصولات غذايي شيرين شده،آموزش كودكان جهت ترغيب به مصرف ميان وعده هاي سالم و شستشوي دهان بعد از مصرف محصولات شيرين جهت كاهش پوسيدگي هاي دنداني و محدوديت مصرف قند و شكر مصرفي (با در نظر گرفتن قند پنهان )به 25 گرم روزانه جهت پيشگيري از ديابت را از راهكارهاي موثر بر كاهش دريافت مواد قندي بيان كرد.

شكر سم خاموش
Powered by DorsaPortal