شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار
۱۳۹۹ دوشنبه ۲۰ مرداد
br ENGLISH
تاریخ: 1398/02/03 تعداد بازدید: 20
هفته سلامت 1398 (1 تا 7 ارديبهشت)
مراقبتهاي اوليه بهداشتي راهي به سوي پوشش همگاني سلامت

پيام بهداشتي

1**قند خون­تان اندازه گيري نماييد. خصوصاً بعد از بروز هر نوع استرس يا انجام فعاليت سنگين بطور مرتب اندازه­گيري نماييد.

2**عزيزاني كه به ديابت مبتلا هستيد: اقدامات مراقبتي از پاهايتان را به دقت انجام دهيد.

3** جهت پيشگيري از ابتلا به "آنفلوانزاي پرندگان" از تماس غير ضروري با حيوانات اهلي، وحشي و بالاخص پرندگان و بازارهاي فروش پرندگان زنده خودداري كنيد.   

 4** جهت پيشگيري از ابتلا به "آنفلوانزاي فصلي و پرندگان" هنگام عطسه و سرفه ، دهان و بيني خود را با دستمال بپوشانيد و پس از آن دستمال را در سطل زباله بياندازيد.

 5**جهت پيشگيري از ابتلا به بيماري تب مالت قبل از مصرف شيرخام آنرا به مدت 5 دقيقه در حرارت جوش قرار دهيد و سپس مصرف نماييد .

6** بيائيد با كنترل دوره اي قند خون از سلامت خود مراقبت نمائيم.

7** در حين رانندگي كودك را در صندلي كودك قرار دهيد وحتما كمربندش را ببنديد.

8** در حين رانندگي از پرتاب اشياء وزباله به بيرون جداخودداري نمائيد.

9**به عنوان يك مادر و يك پدر بهتر است كمك هاي اوليه را ياد بگيريم .

10**جعبه كمك هاي اوليه بايد هميشه در دسترس باشد. پس در منزل ، ماشين و در هنگام مسافرت و گردش يك جعبه كمك هاي اوليه با باخود داشته باشيد.

 11**تنها راه آگاهي از افزايش فشار خون ، اندازه گيري منظم فشار خون توسط پزشك است.

 12**كاهش وزن همراه با كم كردن مصرف نمك باعث كنترل فشار خون بالا مي شود.

 13**حداقل 30دقيقه فعاليت بدني در روز مي تواند فشار خون بالا را كاهش دهد.

14**چنانچه مبتلا به فشار خون بالا هستيد : **وزن خود را كاهش دهيد.**غذاهاي سالم، كم چرب و كم نمك مصرف نمائيد.

**تحرك بدني داشته باشيد. ( حد اقل30 دقيقه فعاليت بدني درتمام روزهاي هفته) **داروهاي خود را طبق دستور پزشك مصرف نمائيد.

 15**توجه داشته باشيد: فشار خون بالا هيچ علامتي ندارد، در اولين فرصت با مراجعه به پزشك خانواده فشار خون خود را اندازه گيري كنيد.

16**افرادي كه فشار خون ماكزيمم (حداكثر آن‌ها بين 120 تا 139 ميلي متر جيوه است يا فشار خون مينيمم، حداقل آن‌ها بين 80 تا 89 است) در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند.

17**خودمراقبتي، گام اول سلامت است. يعني ما ياد بگيريم خودمان از خودمان مراقبت كنيم.

 18**با مهرباني از خود و با محبت از دوستان خود مراقبت كنيد.

 19**خودمراقبتي يعني مراقبت از خود با مهرباني و مراقبت از ديگران با عشق .

20** براى اوقات فراغت فرزندان خود برنامه ريزى كنيد. همواره آنان را به مطالعه، ورزش و تفريحات سالم ترغيب نماييد .

21** بسياري از نوجوان ها مصرف مواد مخدررا در منزل دوستان شان شروع مي كنند. فرزندتان همين حالا كجاست ؟

22** بيشترافراد مبتلا به اعتياد ، براي اولين بار مصرف مواد را در جمع دوستان مصرف كرده اند، دوستان فرزندتان را بشناسيد.

23** اعتياد يك بيماري است وبيماري را بايد درمان كرد .             

24** به دوستاني كه اعتياد دارندتوضيح دهيد به او كمك خواهد شد كه با تحمل كمترين مشكلات اعتياد خود را كنار بگذارد.                                                           

25** آسيب مغزي ناشي از مصرف مواد مخدر جبران ناپذير است .

26**كراك همان هرويين فشرده است . از مصرف آن خودداري كنيد .

27** اگر فرزندتان در خانه، گوشي براي شنيدن حرف هايش پيدا نكند ، در بيرون خانه پيدا مي كند .

28** "نه" گفتن به پيشنهادهايي كه بر خلاف ميل شماست ، نشانگر شهامت شماست .

29**بگوئيد « نه » نه گفتن شمابه مواد مخدر در موقعيت صحيح نشان دهنده قدرت شماست.

30** به منظور پيشگيري از سيگاري شدن فرزندان، قدرت نه گفتن را در آنان تقويت كنيد.

31**كودكان تقصيري ندارند ، براي حفظ سلامتيشان در محيطي كه هستند سيگار نكشيد . 

32**كوتاه شدن سيگار در اثر كشيدن، نشانه كوتاه شدن عمر است .

33**هر وعده مصرف قليان معادل كشيدن 40 تا 80 نخ سيگار است.

34** روزانه دست كم 15 دقيقه را به گوش دادن به حرف هاي فرزندتان اختصاص بدهيد .

35**    اجازه دهيد فرزندتان از احساساتش بگويد ، بدون آنكه اورا سرزنش كنيد .

36** فرزندتان را به خاطر موفقيت ها و حتي تلاش هايش تحسين كنيد .

37**يكي از بهترين نوازشها گوش دادن به حرف فرزندان است . بگذاريد آنها حرفشان را تمام كنند . آرام باشيد، تا آنچه را آنها در دل دارند به راحتي بيان كنند .

38**هرگز داروي مصرفي خود را به ديگران توصيه نكنيد ، حتي اگر علائم بيماري وي مشابه بيماري شما باشد .

39**در صورت بروز عوارض جانبي پس از مصرف داروي تجويز شده توسط پزشك ، دارو را خودسرانه قطع نكنيد ، بلكه با پزشك يا داروساز مشورت نمائيد .

40**آنتي بيوتيك ها را دقيقاً طبق دستور پزشك و به ميزان تجويز شده ، سر ساعت و براي مدت زمان لازم مصرف كنيد و اگر دچار اشتباه شديد با پزشك يا داروساز مشورت كنيد.

41**توجه داشته باشيد : داروهايي كه به وفور در دسترس قرار دارند از جمله استامينوفن ، قرص هاي سرماخوردگي ، شربتهاي ضد سرفه ، همگي داراي عوارض هستند . از مصرف بي رويه اين داروها پرهيز نماييد .

42** از خوردن كنسروهاي داراي علائم ظاهري فساد مانند بادكردگي طرفين قوطي،وجود پوسيدگي در اطراف درزها،توليد بوي نامطبوع، خودداري نمائيد زيرا ممكن است داراي سم مهلك وكشنده بوتوليسم باشد.

43** پياده‌روي آرام در خارج از منزل، علاوه بر اثرات بسيار مطلوب جسماني،سبب جلوگيري از افسردگي و انزواطلبي فرد سالمند مي‌شود. 

44** مصرف هورمون هاي تقويت كننده عضلاني، باعث بي خوابي ، اضطراب ،افسردگي ، و بزرگي قلب و سكته قلبي مي شود.

45**در طبخ غذاها از انواع روغن مايع به ويژه روغن زيتون و روغن كلزا و يا كنجد استفاده كنيد(براي پختن، نه سرخ كردن)

46** با مصرف سبزيجات همراه وعده‌هاي غذايي يك الگوي خوب براي كودكان باشيد.

47**تكنيك هاي مقابله با استرس:

·        *بخنديم

·        *به موسيقي ملايم گوش كنيم.

·        *براي خود ارزش قائل شويم.

·        *" نه " گفتن را بياموزيم.

·        *از متخصصان كمك بگيريم.

48**در خود مراقبتي نقش اصلي با ماست بيائيد با ترك سيگار و قليان از سلامت خود مراقبت نمائيم .

49**با خود مراقبتي زندگي آرام و با نشاط داشته باشيم. بيائيد با كنترل فشارهاي عصبي از سلامت خود مراقبت نمائيم.

50**تصميم امروز بر سلامت فردايمان تاثير مي گذارد بيائيد با 30 دقيقه پياده روي در روز از سلامت خود مراقبت نمائيم.

51**ما مسئول سلامت خود هستيم. بيائيد با اندازه گيري منظم فشار خون از سلامت خود مراقبت نمائيم

52** بيائيد با كنترل دوره اي قند خون از سلامت خود مراقبت نمائيم.

53**بيائيد با مصرف روزانه سبزيجات و ميوه جات از سلامت خود مراقبت نمائيم.

54**وضعيت امروزمان نتيجه تصميم ديروز است، بيائيد با كاهش مصرف نمك و روغن از سلامت خود مراقبت نمائيم.

55**فردا دير است از همين امروز با كاهش مصرف نمك و روغن از سلامت خود مراقبت نمائيم.

 

هفته سلامت 1398 (1 تا 7 ارديبهشت)
Powered by DorsaPortal